چکیده:
امروزه اهمیت و جایگاه اطلاعات در تصمیمات سرمایهگذاری بر کسی پوشیده نیست. از اینرو کارکرد رسانههای جمعی با تاکید بر دو عنصر اصلی آگاهیبخشی و اطلاعرسانی میتواند نقش بسزایی درتغییرات قیمت سهام و تصمیمگیری سرمایهگذاران ایفا نماید. با این وجود این موضوعی است که کمتر مورد توجه پژوهشگران در کشورهای مختلف و بیش از آن، در ایران قرار گرفته است. از اینرو مطالعه حاضر میکوشد تاثیر رسانههای جمعی بر تصمیمگیری سرمایهگذاران را مورد بررسی قرار دهد. در این پژوهش رسانههای جمعی شامل رسانههای نوشتاری، دیداری، شنیداری و دیجیتالی بوده و شاخصهای تصمیمگیری سرمایهگذاران، مشارکت در بورس و انتخاب سهام اتخاذ شده است. دادههای این پژوهش بهوسیله پرسشنامه لیکرت و با نمونهگیری از جامعه افرادی که در طول یک هفته به بورس تهران، کرج و قزوین مراجعه نمودهاند، گردآوری شده است. در این راستا جهت آزمون فرضیههای پژوهش، از آزمون همبستگی و رگرسیون استفاده شده است. نتایج این پژوهش شامل نتایج توصیفی و تحلیلی نشان دهنده وجود رابطه معنیدار میان استفاده از رسانههای جمعی و مشارکت در بورس و انتخاب سهام توسط سرمایهگذاران بوده است. همچنین بر اساس نتایج این پژوهش، سرمایهگذاران جهت مشارکت و انتخاب نوع سهام بیشتر ازرسانههای جمعی اینترنت و تلویزیون استفاده نمودهاند.
Nowadays, all of the people know the importance and status information for investment decisions making. Thus, the function of the mass media, with emphasis on two main elements of awareness and information play an important role to play speculating on changes in stock prices and investment decision. This subject is less attention by researchers in various countries including Iran. This study attempts to influence the media to examine the investment decision in stock. In this study, the mass media including print media, visual, digital audio and investment decision criteria, participation in the stock and stock options have been adopted. The data for this study were collected through a Likert questionnaire and a sampling of the people who have to go through a week of stock markets of Tehran, Karaj and Qazvin. To test the research hypothesis, correlation and regression are used. The results of this study include descriptive and analytical results indicated a significant relationship between media use and participation by investors in the stock and stock options, respectively. According to the study results, Participation and choice of most stock investors have used the mass media, internet and TV.
خلاصه ماشینی:
نتايج اين پژوهش شامل نتايج توصيفي و تحليلي نشان دهنده وجود رابطه معنيدار ميان استفاده از رسانه هاي جمعي و مشارکت در بورس و انتخاب سهام توسط سرمايه گذاران بوده است .
در بازار مالي ايران انواع تصميماتي که توسط سرمايه گذاران اتخاذ ميگردد مبتني بر عوامل مختلفي است که در اين پژوهش بر اساس تحقيقات گذشته ، عواملي انتخاب گرديده اند که داراي بيشترين تأثير بر تصميمات سرمايه گذاران بوده و ارتباط آن ها با رسانه هاي جمعي مورد بررسي قرار گرفته است .
پس از تشريح عوامل مؤثر برتصميم گيري، مدل مفهومي مورد استفاده در اين پژوهش به صورت نمودار ١ ارائه ميشود: پژوهش هاي حسابداري مالي و حسابرسي شماره ٣٣/ بهار ١٣٩٦ اطلاع رساني اطلاع رساني اطلاع رساني مشارکت در بورس اطلاع رساني اطلاع رساني تصميم گيري اطلاع رساني انتخاب سهام اطلاع رساني اطلاع رساني نمودار ١- مدل ترسيمي پژوهش ٣- فرضيه هاي تحقيق بر اساس مدل مفهومي ارائه شده ، فرضيات اين پژوهش به شرح زير ميباشند: ١) اطلاع رساني توسط رسانه هايجمعي بر ميزان مشارکت سرمايه گذاران در بازار بورس اوراق بهادار تأثير معنيدار مثبتي دارد.
پژوهش هاي حسابداري مالي و حسابرسي شماره ٣٣/ بهار ١٣٩٦ جدول ٥- معني داري متغير مستقل بر متغير وابسته ضرايب غير استاندارد ضرايب استاندارد T سطح معنيداري Beta B ضريب ثابت 2/091 0/238 استفاده از رسانه هاي جمعي 0/400 0/298 0/083 48/87289 0/000 مشارکت در بورس :a: Dependent Variable منبع : يافته هاي پژوهشگر جدول ٥ ضريب استاندارد و غيراستاندارد رگرسيوني متغير مدل را نشان داده و به بررسي معنيداري اين ضريب ميپردازد.