چکیده:
عمده ترین عناصر زیبایی شناسی فرش همانا طرح، رنگ و نقش آن است که به آن هویت می بخشد. طراحان طی چندین سده توانسته اند زیباترین و دل انگیزترین طرح ها را به صورت نقشه فرش اجرا نمایند و این امر تا به امروز ادامه دارد. عمر استفاده از رایانه در طراحی فرش به بیش از سه دهه نمی رسد و در مقایسه با طراحی با دست کاملا جوان است، با این حال توانسته امکانات وسیعی را پیش روی ما قرار دهد؛ گرچه به دلیل استقبال نشدن گسترده از رایانه در زمینه های مختلف تولید فرش، حضور آن کمرنگ به نظر می رسد و باید در پی پاسخ گفتن به چالش های میان فضای ستنی طراحی با دست و رایانه باشیم. در این زمینه با سوالاتی از این دست مواجهیم: آیا ورود رایانه به عرصه طراحی سنتی به اصالت های این هنر لطمه می زند؟ و یا اساسا حضور رایانه در این حوزه ضروری است؟ همچنین در صورتی که انبوهی از نقوش و طرح ها در رایانه ذخیره شده باشد و دیگری نیازی به یادگیری طراحی با دست احساس نشود آنگاه رابطه استاد و شاگردی آسیب نمی بیند؟ روش تحقیق این مقاله به صورت مطالعه موردی بوده و به منظور شناخت هر یک از روش های یاد شده در طراحی فرش، نیاز بوده است. به بررسی تاریخی روند شکل گیری طراحی با دست، تاثیر ابزار در سرعت بخشی به تولید طرح های فرش و همچنین طراحی با استفاده از رایانه در مقایسه با طراحی با دست پرداخته شود. بدین منظور اطلاعات لازم از طریق مطالعه کتابخانه ای و مصاحبه با استادان فن جمع آوری گردید. از مطالعه منابع یاد شده چنین بر می آید که هر یک از روش های دستی و رایانه ای در طراحی فرش مناسبات خاص خود را داراست که باعث شده وجوه افتراق و اشتراک میان این دو روشن گردد. با وجود این، امکانات و برنامه هایی که در نرم افزارهای رایانه ای پیش بینی شده بن مایه های تفکر و روش های طراحی با دست را دنبال می کند. ویژگی بارز رایانه در سرعت بخشی به تولید، هم در موضوع طراحی و هم در زمینه های دیگر فرش چون محاسبات اولیه، بافت و بازاریابی است. به نظر می رسد تمایل نداشتن طراحان سنتی فرش در استفاده از رایانه فی نفسه ربطی را باید در جای دیگری جستجو کرد. مهم این است که جایگاه رایانه در طراحی فرش درست تعریف شود.
Design، color and pattern، which are of the carpet overriding esthetic elements، create identity for a carpet. Designers have been depicting the most beautiful and attractive pictures as the carpet design for the past centuries. The history of incorporating computer-based designs into carpets does not exceed three decades; therefore، it is a present-day technology adopted: In the similar vein، it has provided us with a wide range of possibilities. However، due to lack of interest in the widespread use of computer in many carpet-manufacturing procedures، it seems to have been faded into insignificance; therefore، an attempt should be made in order to overcome the challenges between traditional designing atmosphere by hand & that of computer. There are some unanswerable questions as follows: 1) does computer ruin the carpet design genuineness?; 2) is the presence of computer fundamentally necessary in this field?، and 3) will the relationship between an artisan and an apprentice break down when there are countless patterns & designs saved in the computer and there is no need for these manually-designed patterns to be learned & handed down. The method of research adopted here is a case study. In order to recognize each of the above-said methods in designing carpets، it was deemed necessary to study the history of formation of manual designing and the impact of computers in speeding up the production of carpet drawings. In addition، a comparison has been made between computer-aided drawings with that of manual ones. To do this، appropriate data was collected via library resources & interviewing great masters. The research revealed that each one of the manual & computer-aided carpet drawings have special specifications which have been contributed to their similarities & differences. Between them nevertheless، the computer-software stem from manual designing. The distinctive characteristic of computer in speeding up the production is that it is regarded important in both drawing and other fields related to carpet such as approximate calculations، weaving & marketing. It seems that the disinterest of traditional carpet designers in making use of computer has nothing to do with using a computer as a tool; in the other hand، another convincing reason shall be uncovered. It is of paramount importance to describe computer in carpet drawing correctly.