چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تفاوتهای نسلی ارزش ازدواج انجام شد. دادهها حاصل پیمایشی است که در سال 1393 بر روی 379 نفر (نسل جوان 163 نفر، نسل میانسال 175 نفر و نسل بزرگسال 41 نفر) در شهر هشتگرد انجام گرفت. یافتهها نشان داد، تفاوت آماری معنیداری در ارزش ازدواج در نسلهای مختلف وجود دارد و این تأثیر در حضور متغیرهای اقتصادی اجتماعی همچنان پابرجاست. با این حال ترکیبی از ارزشهای سنتی و مدرن در ازدواج در سه نسل وجود دارد. بیشترین تفاوت نسلی مربوط به گویههای معاشرت دختر و پسر قبل از ازدواج و سپس ازدواج با اقوام نزدیک است. در سایر ابعاد به ویژه اهمیت رضایت پدر و مادر در ازدواج، پایین بودن سن دختر از پسر و مخالفت با خواستگاری دختر از پسر دیدگاه هر سه نسل به یکدیگر نزدیک است. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان داد متغیر نسل به همراه جنس، نوع رسانه و تقید به مناسک دینی رابطهی معنیداری با ارزش ازدواج دارد. یافتههای مقاله حاکی از این است که ازدواج در ایران و به طور خاص در شهر هشتگرد همچنان ارزشمند است.
The present study aimed to investigate the generational differences in marriage value. Data were collected and analyzed using a survey of 379 people in 2014 (young generation of 163، middle-aged 175، and adult generation 41) in city of Hashtgerd. The findings showed that there is a significant difference in the value of marriage in the generations studied and this effect continues to exist in the presence of socioeconomic variables. However، the score for the marriage value index is moderate and in all three generations there is a combination of traditional and modern values in marriage. The greatest difference in generations is related to the relationship between the girl and the boy before marriage and then marriage with relatives. In other dimensions، in particular، the importance of consenting parents in marriage، the low age of the girl from the boy، and opposition to the suggestion of girls to boys for marriage the view of each generation is close to each other and the differences are small. The results of regression analysis showed generation variable along with gender، type of media and attachment to religious rites have a significant relationship with the value of marriage. The results of this article showed that marriage in Iran and in particular Hashtgerd is still valuable and the generational changes and differences in this area are more in dimensions that can lead to reduction in the harms of inappropriate marriage.
خلاصه ماشینی:
""هر چند نظریهی گذار دوم جمعیتی به عنوان یک چارچوب تبیینی بر نقش تغییرات فرهنگی و عوامل نگرشی در تغییر رفتارها و ایدهآلها نظیر رشد فرد گرایی، سکولاریزم یا اشاعهی ایدهها و ارزشهای غربی جهت تحلیل تحولات رفتارهای جمعیتی و الگوهای نوظهور خانواده در کشورهای پیشرفتهی غربی مطرح شده است و میزان صدق آن در جوامع پیرامونی نظیر ایران به دلیل وابسته و برونزا بودن تغییرات باید ضعیفتر باشد، ولی به دلیل تغییراتی که در طول چند - Good دههی اخیر به موازات انقلاب الکترونیکی در سطح جامعه، فرهنگ و تکنولوژی سایر کشورهای پیرامونی (از جمله ایران) ایجاد شده، میتواند با تعدیلهایی به کار گرفته شود" (سرایی، 1387: 139).
) سؤال دیگر این است که آیا تفاوتهای نسلی در نگرش مدرن به ازدواج در حضور متغیرهای اقتصادی - اجتماعی اثرگذار دیگر نیز پابرجاست یا نسل تأثیر معنادار خود را در مقابل متغیرهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از دست میدهد؟ از آنجا که مطالعات پیشین تأثیر فاکتورهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را در نگرش به ازدواج تأیید کرده است، در رگرسیون به کار گرفته شده متغیرهای جنس، استفاده از رسانههای مدرن، پایگاه اقتصادی - اجتماعی، مدت اقامت در شهر، جنس و تقید به مناسک دینی نیز مدنظر هستند.
این یافتهی مهمی است و نقش عوامل فرهنگی و دینداری بر ارزش ازدواج را نشان میدهد، اما چرا افراد مذهبی به ارزش سنتی ازدواج بیشتر تأکید دارند؟ پیوند بین دینداری بنیادگرایانه و ارزشهای خانوادگی سنتی، ازدواج و تشکیل خانواده، روابط فرزندان با والدین، نگرشها نسبت به روابط جنسی خارج از چارچوب ازدواج دیده میشود (Call & Heaton, 1997; Thornton, 1992: 628-651; Heyford & Morgan, 2008: 1163-1188 ، مدیری و رازقی نصرآباد در دست چاپ)."