چکیده:
زمینه و هدف: در دهه اخیر، کارآفرینی درون سازمانی به یکی از موضوعهای مورد توجه محققان تبدیل شده است. در تحقیق حاضر از بین عوامل تاثیرگذار بر کارآفرینی درون سازمانی، به عامل سرمایه فکری پرداخته شده است. بدین منظور جهت دستیابی به هدف تحقیق از نظریات سرمایه فکری استفاده گردید. در این پژوهش، تلاش شد که پیرامون تاثیر سرمایه فکری بر کارآفرینی راهبردی با نقش میانجی هوش سازمانی، شناخت کسب شود. روششناسی: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره) که بالغ بر 120 نفر میباشند انتخاب گردیدهاند و حجم نمونه براساس سرشماری 120 نفر محاسبه گردیده است. همچنین در این پژوهش جهت گردآوری اطلاعات از سه پرسشنامه استفاده شده است که روایی آن مورد تایید کارشناسان و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 87% مورد تایید قرار گرفته است. جهت تجزیه تحلیل دادهها از نرم افزار اسپیاس و لیزرل استفاده شده است که تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده از طریق پرسشنامه، در دو سطح تجزیه و تحلیل توصیفی، و تجزیه و تحلیل استنباطی، انجام گرفته است. یافتهها و نتیجه گیری: طبق نتایج بدست آمده از تحلیلهای آماری سرمایه فکری بر کارآفرینی راهبردی تاثیرگذار است. سرمایه فکری بر هوش سازمانی تاثیرگذار است. هوش سازمانی بر کارآفرینی راهبردی تاثیرگذار است. هوش سازمانی اثر میانجیگر مثبت معنادار در تاثیرگذاری سرمایه فکری بر کارآفرینی راهبردی دارد.
خلاصه ماشینی:
"با عنایت به تفاسیر فـوق محقـق بـدنبال ایـن سئوال است که آیا سرمایه فکری بر کـارآفرینی راهبـردی بـا نقـش میـانجی هـوش سازمانی در دانشگاه آزاد واحد یادگار امام (ره ) دفتر ارتباط با صنعت تاثیر دارد؟ مبانی نظری پژوهش : در هر استراتژی نمیتوان به یکـی از دو روش موجـود بـرای ایجاد ثروت استفاده کرد، اما بـه جـای موفقیـت در کـارآفرینی راهبـردی (ایرلنـد و همکـاران ١، ٢٠٠٧ ) اسـتراتژی، شـرکت را قـادر مـیسـازد تـا از ارزش موجـود در دامنه های جدید استفاده کند.
بـرای بـه دسـت آوردن داده های از سه پرسشنامه سرمایه فکری و هوش سازمانی (اسـتاندارد ) دارای طیـف لیکرت ٥ تایی و پرسشنامه محقق ساخته کارآفرینی راهبردی (محقق ساخته ) دارای طیف لیکرت ٥ تایی میباشد استفاده گردید روایی اعتبار در این پـژوهش در بحـت اعتبار ابزار، منظور اعتبار صوری پرسشنامه است که گویه های آن ، مورد تائید مدیران دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره ) در این زمینه قـرار گرفته است .
مطـابق بـا جدول (١)؛ آمـاره معنـیداری بـین متغیـر سـرمایه فکـری و کـارآفرینی راهبـردی برابر(٢١/٤٦) میباشد که بزرگتر از مقدار (١/٩٦) است و نشان دهندة این اسـت کـه ارتباط میان سرمایه فکری و کارآفرینی راهبردی در سطح اطمینان (٩٥%) معنـیدار است .
همچنین با توجه به اینکه در این مدل با وجود متغیر میـانجی هـوش سازمانی، مسیر مستقیم سرمایه فکری بر کارآفرینی راهبردی معنادار اسـت ، نتیجـه میشود که هوش سازمانی در رابطه سرمایه فکـری بـر کـارآفرینی راهبـردی نفـش میانجیگری خوبی دارد."