چکیده:
زمینه و هدف: تعهد سازمانی نوعی نگرش مثبت کارمند است که منجر به اتصال روانی بین کارمند و سازمان میشود. ایجاد تعهد سازمانی مستلزم ایجاد و حفظ روابط روانی مداوم بین کارکنان و مدیران سازمان است. یکـی از مهمتـرین نیازهای کارکنان در سازمان، برقراری اعتماد میان آنها و مدیر میباشد. وجود سطوح بالای اعتماد در سازمان باعث ایجاد انگیزههای درونـی در کارکنان خواهـد شد. هدف این مطالعه بررسی نقش واسطهای اعتماد سازمانی کارکنان دانشگاه علوم انتظامی ناجا در ارتباط بین سبک رهبری خدمتگزار و تعهد کارکنان به سازمان پلیس است. روششناسی: روش تحقیق در این مقاله توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه مورد بررسی شامل 96 نفر از کارکنان صف و ستاد دانشگاه علوم انتظامی ناجا بوده که از طریق نمونهگیری طبقهای، افراد انتخاب شدند. برای بررسی متغیرهای پژوهش از سه پرسشنامه سبک رهبری خدمتگزار، اعتماد کارکنان و تعهد سازمانی استفاده شد. پرسشنامهها پس از تعیین روایی و پایایی، بین افراد نمونه توزیع شده و جهت بررسی فرضیههای پژوهش و مدل مفهومی پژوهش، دادهها با استفاده از نرمافزار SPss و نرمافزار اسمارت.پی.ال.اس مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها و نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان داد تعهد سازمانی و اعتماد کارکنان دانشگاه تحت تاثیر مثبت سبک رهبری خدمتگزار قرار دارد و رابطه بین اعتماد سازمانی کارکنان و تعهد سازمانی کارکنان مثبت و قابل توجه است. بنابراین لازم است که فرماندهان، مدیران و روسای دانشگاه علوم انتظامی ناجا مفاهیم و مولفههای سبک رهبری خدمتگزار را برای افزایش تعهد سازمانی و اعتماد کارکنان مورد تاکید قرار دهند.
خلاصه ماشینی:
"یافته ها و نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان داد تعهد سازمانی و اعتماد کارکنان دانشگاه تحت تاثیر مثبت سبک رهبری خدمت گـزار قـرار دارد و رابطـه بـین اعتمـاد سـازمانی کارکنـان و تعهـد سازمانی کارکنان مثبت و قابل توجه است .
به طور خاص ، این مطالعه پژوهش و پژوهشی تجربی است که ضمن بررسی وضعیت مؤلفه های سبک رهبری خدمت گـزار در ناجـا، اثـر سـبک رهبری خدمت گزار را بر روی تعهد سازمانی و اعتمـاد کارکنـان بـه سـازمان نیـروی انتظامی را بررسی میکند و به ایـن پرسـش پاسـخ خواهـد داد: آیـا سـبک رهبـری خدمت گزار بر تعهد سازمانی و اعتماد کارکنان تأثیر دارد؟ مبانی نظری: رهبری خدمت گزار:١ یکی از محورهای اصلی مطالعه در حوزه مدیریت رفتار سازمانی، مقوله رهبری است .
اسـپیرز مـدیر 1- Servant leadership 2 - Newman, Schwarz, Cooper & Sendjay 3 - Spears بنیاد رهبری خدمت گزار گرینلیف ، براساس نوشته هـای گرینلیـف ده ویژگـی زیـر را برای رهبری خدمت گزار بیـان مـی کنـد: مهـارت هـای خـوب گـوش دادن ، همـدلی ، التیام بخشی ، آگاهی و هوشیاری ، تشویق و ترغیب ، دوراندیشی ، نظارت ، تعهد به رشد کارکنان ، مفهوم سازی ، ساختن جمـع هـای منسـجم (قلـی پـور و همکـاران ، ١٣٨٨: ١٠٧).
بنابر یافته های این مطالعه پیشنهاد میگردد: در فرضیه اول : بررسی فرضیه اول نشان داد، سبک رهبری خدمت گزار بـا اعتمـاد کارکنان رابطه دارد و این رابطه مثبت و قوی میباشد، لذا پیشنهاد این مطالعه ایـن خواهد بود که فرماندهان ، مدیران و روسای دانشگاه علوم انتظامی ناجا، با ابراز حـس همدلی و درک موقعیتی که کارکنان با آن برخورد نموده انـد، اعتمـاد آنهـا را بخـود جلب می کنند و زمانی که واقعه ی تکان دهنـده ای بـرای کارکنـان اتفـاق مـی افتـد، بتوانند به فرماندهان و مدیران مراجعه کننـد."