چکیده:
مدیریت ریسک اعتباری، رتبهبندی اعتباری و ارزیابی میزان ریسک مشتریان، در کنار جذب منابع از اهمیت بالایی برای بانکها برخوردار است؛ زیرا اگر بانکها با تخصیص بهینۀ منابع و کسب درآمد بین فرایند تجهیز و تخصیص منابع خود نتوانند توازن ایجاد کنند، در آینده با مشکلات زیادی روبهرو میشوند. براساس آمارهای رسمی منتشرشده از سوی بانک مرکزی ج.ا.ا در سالهای اخیر، میزان مطالبات معوق بانکها بسیار افزایش یافته است؛ زیرا سیستم اعتبارسنجی دقیقی برای ارزیابی اعتبار و اندازهگیری میزان ریسک مشتریان وجود ندارد. در این پژوهش، الگویی با استفاده از روشهای دادهکاوی برای پیشبینی شاخص نرخ وصول مشتریان ارائه میشود. رویکردی که در سالهای اخیر در دنیا بهعنوان روشی جدید برای اندازهگیری ریسک مشتریان بهجای اندازهگیری احتمال نکول مدّنظر قرارگرفته است. نتایج نشان میدهد الگوی پیشنهادی این پژوهش، دقت بیشتری دارد. بهطور کلی، هدف پیشبینی درصد وصول مطالبات قراردادهای با احتمال ریسک مطالباتی بالا قبل از اعطای تسهیلات است.
Credit risk management, credit scoring and risk assessment of customers is an important issue in banking industry. Credit
scoring is important because if the banks fail to earn resource allocation and create a balance between the processes of
mobilizing and allocating resources, they are typically faced with many problems in the future. According to official figures
released by the Central Bank of Iran in recent years, the rate of bad loans increased, since the systemic strict validation to
evaluate and measure the credit risk of customers do not exist. In this paper, we try to predict customer’s recovery rate index
with data mining techniques. Markedly, in recent years in the world new method for measuring customer risk rather than
default probability measure has been considered, but due to low precision of forecasting models widely different approaches
in research and modeling is investigated. The method used in this paper is support vector regression model whose parameters
selection is optimized with genetic algorithm.