چکیده:
پسته از مهمترین اقلام صادراتی است که میتواند در بهبود وضع کسب درآمدهای ارزی کشور نقش شایان توجهی ایفا کند. با توجه به اهمیت صادرات کشاورزی و حفظ سهم صادراتی از بازارهای جهانی، بهخصوص برای محصول پسته، شناسایی عوامل موثر بر سهم ایران در بازارهای جهانی ضروری به نظر میرسد. به همین منظور، با استفاده از روش خودتوضیح با وقفه گسترده، عوامل موثر بر سهم صادراتی ایران برآورد شد. نتایج برآورد مدل نشان داد که متغیرهای نسبت قیمت داخلی به قیمت جهانی پسته و نرخ ارز واقعی اثر مثبت و معنیداری بر سهم صادراتی پسته ایران دارند. همچنین متغیرهای نوسانات تولید پسته ایران، متغیر مجازی خشکسالی و سهم صادراتی آمریکا اثر منفی و معنیداری بر سهم صادراتی پسته ایران دارند. با برآورد مدل تصحیح خطا مشخص شد که در هر دوره، بیش از 75 درصد از عدم تعادل در سهم صادراتی پسته ایران تعدیل میشود. لذا با توجه به نتایج، باید با توسعه کشاورزی دانشمحور و گسترش آموزشهای کشاورزی و در کنار آن توسعه فناوریهای نوین و مدیریت مناسب واحدهای تولیدی، حتی المقدور از نوسانات تولید در سالهای آتی جلوگیری کرد.
خلاصه ماشینی:
برآورد عوامل مؤثر بر سهم صادرات پسته ایران در بازارهای جهانی با تأکید بر نوسانهای تولید داخلی حامد رفیعی ١، مجید محمدی ٢، عمران طاهری ریکنده ٣، صابر کلهری 4 تاریخ دریافت : ١٣٩٤/٩/١١ تاریخ پذیرش: ١٣٩٥/١/٣٠ چکیده پسته از مهم ترین اقلام صادراتی است که می تواند در بهبود وضع کسب درآمدهای ارزی کشور نقش شایان توجهی ایفا کند.
لذا با توجه به این مهم ، مطالعة حاضر در تلاش است عوامل مؤثر بر سهم صادراتی پسته ایران را از صادرات جهانی بررسی نماید و راهکارهای کاربردی در جهت کاهش چالش های مذکور ارائه کند.
عزیزی و یزدانی (١٣٨٥) در مطالعه ای با هدف بررسی روند صادرات پسته و شناخت استراتژی صادراتی پسته ، از معیار RCA استفاده و تابع عرضه صادرات پسته را برآورد کردند و نتایج عدم وجود استراتژی منظم را در دنبال کردن پارهای از درآمدهای صادراتی پسته ثابت کردند و به این نتیجه رسیدند در بین کشورهای صادرکننده پسته ، آمریکا از یک استراتژی صادراتی منظم و دقیق تر نسبت به رقبا برخوردار بوده است .
مقدسی و علی شاهی (١٣٨٦) عوامل مؤثر بر سهم صادرات ایران در بازار جهانی محصولات کشاورزی را با استفاده از دادههای ترکیبی و روش حداقل مربعات معمولی ، مربعات تعمیم یافته و همچنین رگرسیون به ظاهر غیرمرتبط بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که نسبت قیمت صادراتی ایران به کشورهای رقیب بر سهم بازار تأثیر گذار است و ارتباط معکوسی میان سهم بازار و متغیر بی ثباتی قیمت های نسبی صادراتی وجود دارد.