چکیده:
برای نقد کتاب «مبانی امور مالی و بودجه (در آموزش و پرورش)» از فرم داوری شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی استفاده شد. نتایج نشان داد ارائه تفصیلی و یکپارچه مبحث بودجه ریزی، به همراه قابلیت خواندن، نوع خط و کیفیت چاپ نسبتا مناسب از مزایا و عدمویرایش ادبی و علمی، استناد به منابع به صورت دلخواه، نبود تمرین، آزمون و جمع بندی در پایان هر فصل از کاستیهای ظاهری کتاب هستند. مهم ترین کاستی محتوائی، روزآمد نبودن به دلیل عدم پوشش تحول گسترده در نظام آمارهای مالی دولت(GFS) و تغییرات ناشی از دگرگونی در مقررات و روشهای بودجه ریزی در دولت و آموزش و پرورش است. کم توجهی به مبانی مالیه آموزش و اقتصاد سیاسی به عنوان پشتوانه نظری جنبههای کاربردی و زمینهای که بودجه ریزی در آن واقع میشود به همراه نپرداختن به چگونگی توزیع اعتبارات در میان استانها، برنامهها و فعالیتها در درون آموزش و پرورش، از دیگر کاستیهای محتوائی کتاب هستند. ضعف دقت علمی در پرداختن به مباحث نظری نیز به چشم می خورد.
For appraisal of fundamentals of finance and budget (in education sector), framework of inspection of liberal science texts and books council was used. The result of assessment showed that history of budget in the country, principles and steps of budget classification and methods of income and expenditure estimate has been explained in details. In some instances, people’s right to oversee government operations as a logic behind budget approval by parliament has been emphasised. The book is readable, the quality of print is suitable relatively and text is clear and easy to read for the most parts. Not all chapters include introduction, summary, test, picture, practice (sample) and final conclusion and only for one chapter practice (sample) has been presented. Phraseology general principle hasn’t been followed in a section of the book. There is no scientific and literary editing. The most important shortcoming of this book is related to lack of coverage of vast changes (advances) in public accounting systems and public financial statistics which have been used since 2003 and it makes the majority of book outdated and old. Also many regulations, institutions and methods have changed in government budgeting systems and education sector which are not reflected in this book. Other considerable shortcoming is related to not paying attention to financing education where it connects theoretical issues of education economy to practical aspects like fundamentals of finance and budget in education sector. Another problem with the book is not looking at process and methods of distribution and allocation of credits among regions as well as programs and activities in education sector. Not considering political economy of budgeting as an aria that operations take place in there, is another shortcoming. Weakness (lack) of attention to macroeconomic issues like government’s role in economy, budget deficit and related views to economic concepts also can be seen. Updating book and discussing education finance issues with distribution of public (government) credits in education sector is suggested.
خلاصه ماشینی:
"تـأمین منـابع مـالی آمـوزش و پـرورش عمومی فرآیندی است که به وسیلۀ آن منـابع بـرای تأسـیس و اداره مـدارس ابتـدایی و متوسطه فراهم میشود(لوین ،١٣٨١: ٣٩٨) و امور مالی و بودجه سـالانه دولـت ، سـاز و کارهای جامعه برای به کار گیری تصمیم ها در زمینه چگـونگی تهیـه منـابع و بـه ویـژه نحوه توزیع و تخصیص منابع را در خود منعکس میسازد.
کتاب مبانی امور مالی و بودجه (در آموزش و پـرورش ) بـه عنـوان منبـع اصـلی درس مبانی امورمالی و تنظیم بودجه برای آشنائی دانشجویان رشـته مـدیریت آموزشـی و بـه طور کلی علوم تربیتی با چگونگی تأمین منابع مالی و توزیع اعتبارات دولتـی در کشـور تدوین شده و روشن است که کیفیت محتـوای آن مـیتوانـد بـر کیفیـت آموختـه هـای دانشجویان مؤثر باشد.
البته نباید فراموش کرد که اثر مورد بررسی در زمـان چـاپ اول (١٣٧٤) کتاب مناسبی بوده که برای نخستین بار در قلمرو موضوعی مالیه آموزش عمومی منتشر شده است اما با توجه تحولات گسترده ای مانند تغییر نظام آمارهای مالی دولـت (تغییـر مفاهیم و طبقه بندیهای درآمد، هزینه و سرمایه گذاری)، تغییـر روشـها و فنـون بودجـه ریزی در دولت و وزارت آموزش و پرورش و توسعه دانش آقتصـاد و مالیـه آمـوزش ، تجدید چاپ چند باره آن بدون بازنگری و روزآمد شدن ، برای ناشر و نویسنده محتـرم شایسته نیست و سبب می شود تا کتاب برای مخاطب مفید نباشد."