چکیده:
هدف این مقاله معرفی و نقادی دورههای برخط آزاد انبوه (موکها) است. برای تحقق این هدف، از روش پژوهش «کاوشگری فلسفی انتقادی» استفاده شد. جامعه آماری دربرگیرنده کلیه منابع اعم از کتابها، مقالات، مطالعات و پژوهشهای مرتبط با موضوع بود که حداکثر ممکن منابع به روش نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای موردنیاز از طریق سیاهه یادداشتبرداری گردآوری، و اطلاعات به روش کلامی، تصویری و استنتاج منطقی تحلیل شد. در این مقاله، ابتدا، موکها در سه محور «چیستی»، «چرایی»، و «چگونگی» توصیف شدند. سپس، برای تفسیر موکها، معیارهای الف)نظریه زیربنایی، ب)عدالت آموزشی، ج)آموزش بزرگسالان، د)عملی بودن از نظر فنی، و هـ)کاربردهای آموزشی انتخاب و موکها براساس آنها تحلیل شدند و در نهایت، مزایا و معایب آنها احصاء شد. براساس یافتههای این مقاله، مهمترین مزایای موکها عبارت بودند از: برخورداری از نظریه علمی زیربنایی پیشرفته و به روز، زمینهسازی عدالت آموزشی، تناسب با آموزشهای بزرگسالان، قابلیت عملیاتی شدن و منافع و مزایای مختلف آموزشی. با این همه، نوپا بودن نظریه زیربنایی موکها (ارتباطگرایی) و وجود نقدهای متعدد برای آن، قابلیت موکها در ایجاد و گسترش تبعیض آموزشی، کاستیهای فنی مختلف، و نقصها و معایب جدی در بعد کاربرد آموزشی نیز از معایب آن بودند. نتیجه اینکه پرداختن به موکها نیازمند آگاهی از این مزایا و معایب و تلاش برای رفع معایب آن است.
خلاصه ماشینی:
"احتمال سیاسیکاری و محـروم کـردن کشورهای خاص از این فرایند، زیرسؤال رفتن حق کپیرایت ، احتمال سـوء اسـتفاده از اطلاعات شخصی، دسترسی پایین به اینترنت و هزینه گواهینامه ها برای دانشجویان ملـل فقیر، احتمال ایجاد چالش های خاص سیاسـی، امکـان جعـل گواهینامـه هـا و تقلـب در ارزشیابیها (٢٠١٤ ,Field)، طولانی بـودن زمـان تکمیـل دوره هـا، چـالش در سـنجش آموخته های فراگیران و امکان فریبکاری مانند بدست آوردن جـواب هـا و راه حـل هـا از همتایان ، احتمال مواد آموزشی بد و بیکیفیت ، احتمال سرقت ادبی، و احتمال تقلـب در ارزشیابیهـا (٢٠١٤ ,Holmlund &Karnouskos )، تهدیـد دانشـگاه هـای خصوصـی و شهریه ای به دلیل ایجاد قیمت آستانه ای «صفر» برای آموزش دانشگاهی، تأثیر منفـی بـر آینده صنایع دیگری مانند روزنامه ها، مجلات ، کتاب ها، موسیقی، فیلم هـا و محصـولات نرم افزاری که تحت تأثیر فعالیت های پایگاه و اینترنت هستند، مشکل تأمین هزینه ارائـه آموزشهای رایگان برای ارائه دهندگان ، گران بودن ایجاد و تولید موکها، دشـواریهـای کلاس های اینترنتی تعاملی به ویژه با تعداد زیاد دانشـجویان ، عـدم همخـوانی خیلـی از کلاس ها و سمینارهای پیشرفته با قالب موکها، و دشواری تامین هزینه اموزش رایگـان (٢٠١٤ ,Cusumano)، بالابودن هزینه پیـاده سـازی مـوکهـا ( ,Cassidy &Breakwell ٢٠١٣)، وجود انواع مختلفی از موکها با تفاوت هایی اساسی در عناصر اصـلی آمـوزش مانند سطح تعامل بین دانشجویان ، نوع تعامل با مـدرس یـا مربـی، تعـداد دانشـجویان ، مقدار بازخور مهیاشده ، و فرصت های پیش رو، فقدان اساسـی عناصـر اساسـی آموزشـی مانند بازخورد فوری و ارزشیابی (٢٠٠٩ ,Merrill)، چالش برانگیـز بـودن درگیرسـاختن افراد با چنین محـیط هـایی (٢٠١٤ ,."