چکیده:
در طی چند دهه اخیر رقابت های آموزشی باعث توجه روزافزون اندیشمندان به درک تحولات و نوآوری ها و شیوه های حل و فصل چالش های آموزش و پرورش در دیگر جوامع شده است. در این راستا ، رسالت اصلی علم آموزش وپرورش تطبیقی ، مطالعه انتقادی شباهت ها و تفاوت های آموزشی شایع در بین جوامع و فرهنگ ها است. در ایران مباحث آموزش وپرورش تطبیقی به صورت یک درس سه واحدی دررشته علوم تربیتی و در سطوح کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می شود. تدوین و تالیف کتاب " آموزش و پرورش تطبیقی : رویکردها ، روشها و اصول " مبین تلاشی آگاهانه برای معرفی بیشتر این علم با توجه به بنیان های نظری و اصول حاکم بر آن است. در مقاله حاضر ، کتاب مذکور از بعد شکل و محتوی مورد بررسی قرار گرفته و به امتیازات و کاستی های آن اشاره می شود. با توجه به حجم کم و قلت صفحات ، این اثر توانسته است تا حد نسبی خوانندگان را با چارچوبه های کلی و اولیه این علم آشنا سازد. هم چنین مهم ترین کاستی اثر حاضر را می توان فقدان توجه به جریانات معاصر فکری علم آموزش و پرورش تطبیقی دانست.
In recent decades the educational competitions have increased attention of scholars to understand the educational changes and innovations as well as ways of solving challenges in other societies. The main mission of comparative education is critical study of the educational similarities and differences among societies and cultures. Accordingly, the attention to comparative education and its necessity have become a common phenomenon in higher education institutions which can be seen through establishments of graduate courses, research centers and publication of books and articles. In Iran, comparative education is provided as a three-unit course at the field of educational sciences (different branches) and for undergraduate, graduate and doctoral students. Writing and preparation of the book "Comparative Education: Foundation, Principles and Methods " shows a deliberate attempt to present this science with respect to its theoretical foundations and principles. In this paper, I will try to analysis form and content of the book and rating its privileges and shortcomings. Due to the size and pages, this book has largely made readers familiar with the general and basic framework of comparative education science, Meanwhile the most important weakness of the present work can be a lack of attention to currents contemporary intellectual of comparative education.
خلاصه ماشینی:
"(2001 بر این اسـاس ، آگـاهی از جایگـاه ویـژه نظـام آموزشـی و نقـش آن در تحـولات اجتماعی باعث شده است که در طی دو سه دهه اخیر در بسیاری از کشورها ، آمـوزش وپرورش تطبیقی به یکی از پویاترین رشـته هـای علمـی مـورد توجـه سیاسـتمداران ، علمای علوم تربیتی، و دست اندرکاران و برنامه ریزان نظام های آموزشی مبدل گشـته و دهها دپارتمان آموزشی ، دوره های علمی ، کتاب ها و نشریات و هم چنین بیش از ٣٠ انجمن ملی آموزش و پرورش تطبیقی در سرتاسر گیتـی تاسـیس گـردد ( , Masemann ٢٠٠٧ , Manzon &Bray ) .
در حـالی کـه خواننـده نمی تواند یک مثال عملی و عینی از فایده علم آموزش و پرورش تطبیقی - اززمانی که نظام های آموزش وپرورش رسمی عمـومی مـدرن در دنیـا رواج پیـدا کـرده انـد - در سرتاسر اثر حاضر پیدا کند و طبعا با این پرسش روبرو می شود که پس فایده این علـم چیست ، نویسنده برای نشان دادن لزوم توجه به اصول حاکم بر مطالعـات تطبیقـی ، بـا ذکر مثال هایی که عمدتا مربوط به دو دهه ١٣٢٠- ١٣٠٠ شمسی در ایـران هسـتند یـا مثالی مربوط به سال ١٣٣٦ شمسـی در خصـوص اجـرای طـرح بـدون امتحـان دانـش آموزان ابتدایی ( ارزشیابی توصیفی ) و اطلاق طرح وارداتی به آن ، تصویری تیره و تار و منفی از هر گونه الگوگیری و اقتباس از سایر نظام هـای آموزشـی و در نتیجـه فایـده علم آموزش و پرورش تطبیقی به دانشجوی دوره کارشناسی ارائه مـی دهـد."