چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبک زندگی مادران حافظ قرآن و همتایان آنان ا (مادران غیر حافظ قرآن )انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش مادران حافظ قرآن و همتایان آنان (مادران غیر حافظ قرآن )در شهر تهران بودند که از میان آنها تعداد 92 نفر از مادرانی که حداقل سه جزء از قرآن کریم را حفظ کرده بودند، از چند مرکز قرآنی در سطح شهر تهران(مراکزصهبای ملکوت، دارالتحفیظ قرآنکریم، مکتبالقرآنکریم و موسسه محمدامین) بهطور تصادفی انتخاب شدند. همچنین، 88 نفر از مادرانی که در کلاسهای حفظ قرآن شرکت نکرده بودند، بهطور غیرتصادفی و با رعایت ملاحظاتی(شباهت نسبی از لحاظ متغیرهای جمعیتشناختی و سطح اقتصادی- اجتماعی) انتخاب و از نظر سبک زندگی مورد مطالعه قرار گرفتند. در این پژوهش برای جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامه 1- پرسشنامه سبک زندگی لعلی، عابدی و کجباف(1391) و 2- پرسشنامه محقق ساخته سبک زندگی اسلامی، استفاده شد. روایی محتوایی این ابزارها با استفاده از قضاوت متخصصان مورد تایید قرار گرفت و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مطلوب ارزیابی شد. برای تحلیل دادههای جمعآوری شده از آزمون تی(t) برای مقایسه میانگینهای دو گروه مستقل استفاده شد. نتیجه تحلیل دادهها نشان داد که دو گروه از لحاظ برخی از مولفههای مختلف سبک زندگی متفاوت هستند. حافظان قرآن در خرده مقیاسهای سلامت معنوی، سلامت اجتماعی، سبک زندگی اسلامی و اجتناب از دارو، مواد مخدر و الکل، نمره بالاتری کسب کردهاند. به این ترتیب میتوان نتیجه گرفت که شرکت در کلاسهای قرائت و حفظ قرآن کریم میتواند در اصلاح سبک زندگی موثر باشد.
خلاصه ماشینی:
"ضرایب پایایی مؤلفه های پرسش نامه سبک زندگی ابعاد سبک زندگی آلفای کرونباخ سلامت جسمانی 0/56 ورزش و تندرستی 0/84 کنترل وزن و تغذیه 0/77 پیشگیری از بیماری ها 0/54 سلامت روان شناختی 0/56 سلامت معنوی 0/63 سلامت اجتماعی 0/81 اجتناب از داروها، مواد مخدر و الکل 0/94 پیشگیری از حوادث 0/78 سال دوم ̈e شمارة پشیامپایرة ٢ ̈e سلامت محیطی 0/64 تابستان ١٣٩٦ ̈e ب .
شاخص های آماری 125 مادران مورد مطالعه به تفکیک متغیرهای ناظر بر سبک زندگی شاخص ها افرتاعدداگدروه میانگین استاندارد انحراف متغیرها جسسلاممانت ٩٢ ٨٨ ٤/٨٠٢٧/٣٧٢٦/٨٨ ٤/٦٨ ٠/٧١ ٠/٦٩-٠/٤٨ غیرمعنادار - ورزش و ٩٢ ٨٨ ١٨/٩٦١٧/٩٩ ٦/٣٣ ٦/٩٩ ٠/٩٩ ٠/٩٨-٠/٣٣ غیرمعنادار - تندرستی کنترل وزن ٩٢ ٨٨ ٢٣/٧٣٢٣/٧٩ ٥/٦٣ ٦/٢٩ ٠/٨٩ ٠/٠٧ ٠/٩٤ غیرمعنادار - و تغدیه ازیبیشمگاریریها ٩٢ ٨٨ ٢٨/٢١٢٨/١٦ ٤/١٤ ٧/٨٩ ٠/٩٣ ٠/٥٧-٠/٩٥ غیرمعنادار - اجستلامماعت ٩٢ ٧/٥٠٢٥/٦١٢٧/٤٠٨٨ ٥/٣٢ ٠/٩٧ ١/٨٤ ٠/٠٥ معنادار حافظان سلامت ٩٢ ٨٨ ٤/٣٠٢٥/٠٧٢٦/٩٢ ٤/٥٥ ٠/٦٦ ٠/٠٠٦٢/٧٩ معنادار حافظان معنوی روان شلانمات ختی ٩٢ ٨٨ ٥/٢٠٢٨/٤١٢٨/٤٤ ٤/٩٢ ٠/٧٥ ٠/٠٥ ٠/٩٦ غیرمعنادار - اجدتانراوب هااز ٩٢ ٨٨ ٢٦/١٩٢٨/٢١ ٤/٤٩ ٦/٦٢ ٠/٨٧ ٠/٠٢٢/٣٤ معنادار حافظان پایشحگویادری ٩٢ ٨٨ ٣٣/٧٣٣٣/٤٣ ٦/٠٩ ٥/١٨ ٠/٨٤ ٠/٣٦-٠/٧٢ غیرمعنادار - سلامت ٩٢ ٨٨ ٢٧/٢٦٢٨/٥٢ ٧/٦٤ ٤/٣٧ ٠/٩٣ ١/٣٥ ٠/١٨ غیرمعنادار - محیطی زندگسیباک س می ٩٢ ٨٨ ٦٧/٥٤٧٨/٠٣ ٦/٥٧ ١/٩٠٨/٠٧ ٠/٠٥٢/٠٤ معنادار حافظان eسال دوم زندسگبیکلی ٩٢ ٨٨ ٣٣٢/١٣٣٧/٧ ٣٤/٤ ٣٦/٦ ٣/٥٨ ١/٠٧ ٠/٢٨ غیرمعنادار - eشمارة ٢ eشمارة پیاپی :٣ eتابستان ١٣٩٦ برای مقایســه ســبک زندگی دو گروه مادران حافظ قرآن و گروه همتا، براســاس نــوع مقیاس اندازه گیری و با توجه به مفروضه های آزمون های آماری ، از آزمون تی (t) اســتفاده شــد."