چکیده:
در دهه گذشته و حتی بیشتر از آن افراد علاقه زیادی به استفاده از دیدگاه های مشاوران در قبال منابع و منافع خویش اظهار می داشتند این منابع عبارت بودند از ارزش های شخصی، فلسفی، روحی و همچنین چگونگی انعکاس این ارزش ها در نظریات مشاوران، مقاله حاضر مفاهیم مختلف اعتماد به نفس و کاربرد فعلی آن در مشاوره سازمانی را تشریح می نماید. همچنین آن دسته از خصایص اعتماد به نفس که باعث تسهیل در ایجاد تغییرات می شود نیز مورد بحث قرار گرفته اند.
خلاصه ماشینی:
"برای افزایش هوشیاری دربارهء عوامل مختلف فرهنگی باید از این موارد آگاه باشیم: تاثیر تعبیر و ارزیابی ما از حوادث راهنمائی در ارائهء ارزشهای خود به دیگران فرو نشاندن رفتارهای نژادپرستانه در مواجه با گونههای رفتاری متفاوت با فرهنگ خودمان ایجاد فرضیهای شفاف مبنی بر این که عقاید ما بر عقاید دیگران برتری دارد.
اگر احساسات فرد در قبال خویش منفی باشد،تصور رضایت وی از خود (به تصویر صفحه مراجعه شود) افراد فعال بیشتر از درون خویش هدایت میشوند،در حالی که افراد دارای رفتارهای واکنشی توسط دیگران هدایت میشوند.
یک ویژگی معلوم/مجهول در ابعاد عمل و عکس العمل وجود دارد،اگر بنا باشد مشاوران تنها حالت واکنشی داشته باشند و هیچ حرکتی برای رویارویی با مشکلات انجام ندهند،پس میزان توانائیشان برای تاثیرگذاری و سادهسازی تغییرات تا چه حد است؟آنها چه الگوهایی را به مشاوره شوندگان (به تصویر صفحه مراجعه شود) ارائه میکنند؟ زمانی که فرد در موقعیت آموزش گیرنده/آموزشدهنده یا مشاورهکننده/مشاورهگیرنده قرار دارد، چه نوع ارتباطی را باید انتخاب کرد؟آیا ما مشاورین حقیقتا از دیدهها،شنیدهها، تجربیات دیگران و آگاهی از اتفاقاتی که در حال رخ دادن هستند،به نحو احسن استفاده میکنیم؟آیا ما به قابلیت اجزای نظریات شیوههای تشخیصی،موارد مشابه که در نقاط دیگر تحت مطالعه هستند، راه حلهای ممکن،علاقمندی به موفقیت خویش و حتی درآمدمان فکر میکنیم؟افکاری از این دست با ارتباطی خوب و خوشایند همراه هستند."