چکیده:
عامل عقلانیت در ایران دوره اسلامی بهویژه دوران معاصر همواره در چارچوب بستر دینی توانسته است در اندیشه علمای دینی نقشآفرینی کند. این روند در دوران مشروطه در اندیشه سیاسی محمدحسین نائینی در کتاب تنبیهالامة وتنزیهالملة در چارچوبی منسجم نشاندهنده فهم سیاسی وی از شرایط و مقتضیات زمان، نهاد پارلمان و در عین حال ایجاد همگرایی بین دیدگاههای سنتگرایان و تجددگرایان در تفهم مفاهیم دینی در عرصه سیاست و به تبع آن نظریهپردازی سیاسی وی در این زمینه است. در این مقاله تلاش شده است تا با رجوع به کتاب تنبیهالامة وتنزیهالملة نائینی با روش توصیفی−تحلیلی و براساس نظریه توماس اسپرینگر شاخصها و ابعاد متمایز و ویژه عقلانیت دینی نائینی را درباره ضرورت وجود پارلمان و برقراری سلطنت اسلامیه بهعنوان ساختاری جدید در عرصه سیاست در دوره مشروطه توصیف و تبیین شود.
In Islamic Iran, rationality has played a major role in the thoughts of Religious scholars (ulama). The political thought of Mohammad Hossein Naeini during the Constitutional era, as found in his book Tanbih al-Ummah (Awakening of the People), demonstrates his political vision about realities like parliament, and represents a convergence between the views of traditionalists and those of the modernists in their comprehension of religion in the realm of politics, hence his place in political theorization. In this article, we adopt the theory of Thomas Spragens to evaluate Naeinis Tanbih ul-Ummah wa Tanzih ul-Millah with a descriptive-analytical approach and to explain and describe the principles and aspects of Naeinis religious rationality with regard to the urgency of parliament and the rule of Islam as a new structure in the political sphere of the Constitutionalism era.