Skip to main content
فهرست مقالات

مدیریت مشارکتی: مفاهیم و نکات کاربردی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : کارکنان ، مشارکت ، مدیران ، مدیریت مشارکتی ، مشارکت کارکنان ، بهره‌وری ، سازمان ، کار ، اجرای مدیریت مشارکتی ، فرآیند

تاریخ حیات بشر، ناظر و شاهد بر این حقیقت است که در مورد هر کاری که انسان در طول زندگی خود انجام داده همیشه این امکان وجود داشته که همان کار، به نحو بهتر از آنچه صورت گرفته است نیز انجام داده شود. به ویژه هنگامی که برای انجام هر کاری بجای یک اندیشه، یک عقیده، یک قدرت تفکر و یک نیروی ابداع و ابتکار، از مجموع یا حاصل و نتیجه چند فکر، عقیده و ابتکار استفاده شود. در این مقاله، با توجه به اهمیت و کاربرد مدیریت مشارکتی و تاثیر احتمالی بر بهره وری یک سازمان، به بررسی مفاهیم و روشهای اجرایی آن پرداخته شده است. همچنین، در انتهای مقاله، پیشنهاداتی جهت بکارگیری هرچه بهتر مدیریت مشارکتی ارائه شده که این پیشنهادات، با انجام مطالعه ای درهمین خصوص در یکی از کارخانه های کشور، بدست آمده است.

خلاصه ماشینی:

"مشارکت زمانی دلخواه و مطلوب است که ابهام نه چندان‌ عظیم باشد که از پدید آمدن همراهی پیشگیری کند و نه چندان اندک‌ که نیاز به گفتگو و بازکاوی گروهی را از میان بردارد و سرانجام باید هدفهای روشنی پدیدار باشد،روشنی هدفها بدین معنی است که‌ مدیریت برای مشارکت کارکنان پاداش‌های باارزشی را در نظر می‌گیرد و کارکنان احساس می‌کنند که عملکرد به پاداش می‌انجامد و کوشش‌ و تلاش نیز به عملکرد منتهی می‌گردد. فوائد مشارکت مدیریت مشارکتی دارای مزایای مختلفی است که مزایای عمده آن به‌ شرح زیر است: -پاسخ سریعتر به برنامه‌ریزی‌ها،تعیین استراتژی‌ها و راه حلها -ارتقاءتعهد و مسئولیت پذیری در اجرای تصمیمات -نوآوری بیشتر و استفاده مناست‌تر از فرصتها -احساس کرامت و ارزش در کارکنان در مجموع،مشارکت موثر،به ایجاد آرامش اجتماعی،بهره‌وری‌ بیشتر و افزایش برابری،دموکراسی و کرامت انسانی منتهی شده و احتمالات بطور همزمان به نفع کارفرمایان،کارکنان و کل جامعه تمام‌ خواهد شد. مشارکت کارکنان از طریق سیستم پیشنهادات‌ ( System Suggestion ) :هدف اصلی از اجرای این روش،اراوه‌ پیشنهادهای مختلف کارکنان و بهبود گردش کار سازمان است که‌ هدفهای دیگر و زمینه‌های گسترده‌تری را نیز در بر می‌گیرد زمینه‌هایی همچون کاهش ضایعات،ازدیاد بهره‌وری،تقلیل‌ هزینه‌های تولیدی و اداری،بهبود شرایط ایمنی،کاهش عملیات‌ اداری،کاهش نامه‌نگاری‌ها کاهش گرفتاریهای ناشی از بوروکراسی‌ ،بهبود سیستم تعمیرات و نگهداری و بهبود روشهای توزیع و فروش‌ کالا و بالا بردن کیفیت محصولات و خدمات،از این قبیل می‌باشند. نکات و پیشنهادات کاربردی با توجه به بررسی‌های انجام شده،پیشنهادات ذیل برای استفاده از مشارکت کارکنان در امور،ارائه می‌شود: -مشارکت کارکنان همسشه به بهره‌وری بالاتر منتهی نمی‌شود،پس در اجرای روشهای مدیریت مشارکتی بایستی مناست بودن آن در نظر گرفته شود."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.