چکیده:
حتی هنگامی که انسان جار و جنجالها، تبلیغات بازرگانی، مبالغه ها و اثرات آن در بازار را به حساب می آورد، این واقعیت همچنان باقی می ماند که بعضی از کارخانه های تولیدی به طور آشکاری، از بهره وری، اثر بخشی هزینه، و قابلیت اطمینان به مراتب بیشتری از بقیه برخوردارند.
خلاصه ماشینی:
"در رابطه با مضمون این ویژگیهای مشابه در مطالعات متعدد،آنقدر هم که انسان انتظار دارد اختلاف نظر چندانی وجود ندارد،اختلاف و مجادله واقعی به اهمیت نسبی ویژگیهای مختلف،تشریح منشأ این روشهای کاری و مجموعه پیامدهای آنها-به ویژه برای کارکنان- مربوط میشود.
طبق این دیدگاه،درسی که وجود دارد این است که شرکتهای تولیدی غربی باید شتاب حرکت خود را با شرکتهای پیشرو ژاپنی و دیگر رقبا به لحاظ سرمایهگذاری در AMT و بهرهبرداری مناسب از آن، حفظ کنند.
در نتیجه، تحلیلگران به جای اینکه در درجه اول روی سرمایهگذاری بیشتر در فنآوری پیشرفته تولید تأکید ورزند،همصدا معتقدند که برتری حاصل از روشهای تولید جدید در تویوتا و جاهای دیگر از سازمان اجتماعی تولید نشأت میگیرد.
اما تحلیلگران که شاخه دوم توضیح را را رابطه با سازمان اجتماعی تولید میپذیرند،در اینجا توصیهای را به ما گوشزد میکنند مبنی بر اینکه منشأ واقعی برتری رقابتی که تولیدکنندگان موج جدید نظیر تویوتا از آن برخوردارند،به گفته خود آنان،از سیاستها و رویههای منابع انسانی ریشه نمیگیرد،بلکه ریشه در مناسبات مدیریت تولید دارد.
با توجه به این مراتب،در خصوص منابع انسانی چه سیاستها و رویههای به نظر میرسد که بیش از همه به ترویج و ارتقا این ویژگیها و شایستگیهای رفتاری بینجامد؟ بههرحال درس اصلیای مقاله این است که همه فعالیتهای تحقیقاتی نباید وقف،موضوعات«کارگاهی»نظیر فنآوری،افراد،و سیستمهای کاری گردد،هر قدر هم که این موضوعات در این سطح حائز اهمیت باشند،که قطعا نیز هستند.
به علاوه،مطالعات دقیق و تحلیلگران به جای اینکه در درجه اول روی سرمایه گذاری بیشتر در فنآوری پیشرفته تولید تأکید ورزند، همصدا معتقدند که برتری حاصل از روشهای تولید جدید در تویوتا و جاهای دیگر از سازمان اجتماعی تولید نشأت میگیرد."