چکیده:
سبکشناسی متون، از جمله روشهایی است که ما را به معنا و مفهومسازیهای متکلم و جنبههای زیبایی متون راهنمایی میکند. پژوهش حاضر بر اساس معیارهای سبکشناسی، به بررسی زیباییهای ادبی سوره ذاریات در سه سطح زبانی، ادبی و فکری پرداخته است. حاصل بررسی بدین صورت است که کلمات و صوت حاصل از آنها در جلب توجه مخاطب و خواننده تاثیر و ارتباط تنگانگی با معنای آیات دارد. آهنگ و ایقاع در جان شنونده واکنش بر میانگیزد و در مخاطب اثر میگذارد که از نمونههای آن میتوان به شروع سوره با ریتم کوبنده اشاره کرد که نوعی هشدار باش به شنونده است. در سطح صرفی و نحوی، کلمات مفرد، جمع، نکره و معرفه که در این سوره مشاهده شد، همگی دارای نکات دقیقی است و در معنای آیه یا در لایههای معنایی تاثیر دارد. اگر در جملهای استفهام به کار رفته، در ورای آن، نکتهای بلاغی و اسلوبی است و با هدف گوینده هماهنگ است. همچنین استفاده از ارائههایی چون ایغال، اسلوب حکیم و مجاز علاوه بر اینکه موجب شیوایی و تاثیرگذاری سوره شده، همگی در راستای هدف آیات است. در سطح فکری، با بهتصویرکشیدن نعمتها و عذابها به صورت محسوس و عینی، مخاطب را در فضای حس و لمس توصیفی قرار میدهد تا با وضوح و شفافیت آن را در ذهن تداعی کند که از جمله این موارد میتوان به تشبیه باد عذاب به نازایی و مفهوم حرکت به سوی خدا و عدم دلبستگی به دنیا را نام برد.
Stylistics of texts is one of the methods that guides us to the conceptualization of the theologian and the aspects of the beauty of the texts. In the present study، based on stylistic criteria، we study the literary aesthetics of Surah al-Zarit (Scatters) at three levels of linguistic، literary and intellectual. The result of the investigation is that the words and sound produced by them are influential in attracting the attention of the reader and the reader and the relation of the defect with the meaning of the verses. The song and song in the listener's soul trigger a reaction that affects the audience، which can be used to start a sura with a rhythm that puts a kind of warning to the listener. At the level of spatial and syntactic terms، the singular words، summation، verses and notation found in this chapter have all the precise points and influence the meaning of the verse or in the semantic layers. If the phrase used above is a rhetorical one and is consistent with the speaker's purpose. Also، the use of arrays such as oakl، wise، permitted، etc.، in addition to causing the effect of Sura، is all in line with the purpose of the verses. At the level of thought، by expressing the blessings and sensations in a tangible and objective way، the viewer is described in the sensation and touch space to explain it in a clear and transparent way، which can be likened to such things. The wind strikes the infertility and the concept of moving towards God and the lack of attachment to the world.
خلاصه ماشینی:
"همچنین مفسران در مورد معنای آیه هفدهم سوره ذاریات (کانوا قلیلا من اللیل ما یهجعون) با هم اختلاف دارند؛ برخی مفسران درباره معنای این آیه نوشتهاند: یعنی آنها کمتر اتفاق میافتاد تمام شب را بخوابند و به تعبیر دیگر «لیل» به صورت جنس و عموم در نظر گرفته شده است؛ بنابراین هر شب بخشی را بیدار بودند و به عبادت و نماز شب میپرداختند و شبهایی را که تماما در خواب باشند و عبادت شبانه از آنها بهکلی فوت شود، کم بوده است (مکارم شیرازی و همکاران، 1371، ج22، ص321).
در آیات «یسئلون أیان یوم الدین * یوم هم علی النار یفتنون» (ذاریات: 13-12) جمله «یوم هم علی النار یفتنون» پاسخ سؤال اول است؛ به این شکل که مخالفان از زمان بر پایی قیامت میپرسند و قرآن به جای پاسخ به سؤال آنها در مورد زمان قیامت، به مسئله عذاب آنها در روز قیامت اشاره کرده، به تهکم میفرماید آن روز، زمانی است که شما بر آتش عذاب میشوید و زمان دقیق آن را بهصراحت بیان نمیکند و این سبک علاوه بر اینکه موجب زیبایی ادبی متن شده است، هشدار به پرسشکنندگان است.
کلمات مفرد و جمع و مکرر و نکره و معرفه که در این سوره مشاهده شد، همگی دارای نکات دقیق است و در معنای آیه یا در لایههای معنایی تأثیر دارد؛ برای مثال واژه «عقیم» درباره همسر حضرت ابراهیم 7 به صورت نکره، به کار رفته است که دلالت بر بزرگی و شگفتآوری دلالت دارد و نشاندهنده این مطلب است که باردارشدن زنی به سن و سال ایشان امری عجیب است."