Skip to main content
فهرست مقالات

نقش فرهنگ در پیشبرد اهداف استراتژیک سازمان ها

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : استراتژی ، فرهنگ ، سازمان ، استراتژیک ، پیشبرد اهداف استراتژیک سازمان ، اهداف استراتژیک سازمان ها ، نقش فرهنگ در پیشبرد اهداف ، مدیران ، مدیریت استراتژیک ، مدیریت

خلاصه ماشینی:

"از سوی دیگر در مباحث مدیریت استراتژیک سازمانها می‌بایست‌ به این نکته توجه شود که اگر چه طرحهای استراتژیک سازمانها توسط متخصصین و استراتژیست‌ها بنا نهاده می‌شود ولیکن در مرحله اجرا لزوم‌ همکاری و همراهی مدیران عالی،مدیران میانی و پرسنل اجرایی سازمان‌ را طلب می‌کند و در مراحل مختلف تدوین،اجرا و ارزیابی استراتژی‌ سازمانها می‌بایست استراتژی فرهنگی را نیز لحاظ کنند تا به میزان تطابق‌ بیرونی و انسجام درونی اهداف خود بپردازند. در این پژوهش ضمن بررسی ابعاد مختلف فرهنگ و تشریح‌ خصوصیات اصلی یک فرهنگ به نقش همسو بودن ارزشها و باورهای‌ افراد یک سازمان به ویژه باورهای مدیران عالی،مدیران میانی‌ و پرسنل اجرایی در جایگاه و موقعیت مؤسسات قتصادی و تولیدی‌ و صنعتی در جهان کنونی و کسب برتری نسبی شرکت‌ها با همان‌ امکانات موجود و از طریق اعمال مدیریت فرهنگی سازمان پرداخته شده‌ است. به طور کلی پیچیدگی سیستمهای فوق را می‌توان در شکل زیر نشان داد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) همان‌طور که در شکل آورده شده است فرهنگ برای اجتماع و جامعه‌ قابل تعریف است و در این حوزه مورد بررسی قرار می‌گیرد. فرآیند اعمال‌ مدیریت فرهنگ و استفاده بهینه از فرهنگ موجود و همسو ساختن‌ باورهای ناسازگار را می‌توان در سازمانها از طریق مدل‌سازی تغییرات به‌ صورت زیر نشان داد: شکل 3-مدل‌سازی تغییرات برای باورهای ناسازگار (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجه‌گیری: فرهنگ می‌تواند یا آرمانی باشد یا موجود. زیرا برخی هنجارها و موازین خاص خود را دارد یکپارچه کردن فرهنگ می‌بایست با یکپارچه کردن خرده فرهنگ‌ها و در یک ردیف قرار دادن آنها با حرکت استراتژیک سازمانها باشد تا موقیت‌ سازمان را موجب گردد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.