خلاصه ماشینی:
"در یک تحقیق صورت گرفته نقش بخش خصوصی در توسعه اقتصادی و فقرزدایی بررسی شده و مشخص می نماید،کشورهای در حال توسعه ای که در کنار بخش دولتی، در سالهای میان دهه هفتاد عملکرد ایران در کشورهای آسیاس میانه مطلوب بود به گونه ای که ارزشیابی صادرات به کشورهای مذکور در سال 1375،نسبت به سال قبل از آن 42%رشد نشان میدهد این رقم در سال 76 نسبت به سال 75 سه درصد کاهش مییابد،این روند در سالهای بعد تشدید می شود بگونهای که ارزشیابی صادرات در سال 77 نسبت به سال 76،33%کاهش و در سال 78 نیز نسبت به سال 77 نیز افزایش ناچیز 3% را نشان میدهد.
بنابراین جزء اساسی و ضروری وظایف سیاستگذاران است که هر چه بیشتر در بهبود وضعیت محیطهای مذکور بکوشند،اما چگونه؟نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان میدهد که بین مؤلفههای سیاسی،اقتصادی، رقابتی،اطلاعرسانی و فناوری محیط بازار هدف و همچنین شاخصهای تداوم در روابط سیاسی ایران با کشورهای مقصد و وجود مراکزی برای پشتیبانی تبلیغاتی در بازار هدف از یکسو و موفقیت در صادرات از سوی دیگر ارتباط معنیداری وجود دارد.
علاوهبر موارد فوق،نتایج تحلیل دادهها نشان میدهد که شرکتهای صادرکننده میبایست در بهبود وضعیت مولفههای مدیریتی،مالی، بازاریابی و فرهنگ سازمانی شرکت بکوشند و در این بین،تلاشهای خود را بر افزایش دانش مدیران از اصول علمی بازاریابی،ایجاد تنوع در تولید،کسب تجربه در زمینه بازاریابی،فراهم نمودن شرایط بروز خلاقیت و نوآوری در تولید و به کارگیری فناوریهای پیشرفته،گسترش شبکه اینترنت در شرکت گسترش فعالیتهای تشویقی و ترغیبی همچون حضور بیشتر در نمایشگاههای کشور در بازارهای مذکور، تبلیغات مؤثر و پردامنه،انجام تحقیقات و پژوهشهای بازار به منظور شناخت نیازهای مشتریان و پاسخگوئی به آنها و ارائه انواع تحقیقات فروش از دیگر استراتژیهای پیشنهادی میباشد."