چکیده:
هدف عمدهای که این مقاله در پی آن بود، بررسی نقش نرمافزار اجتماعی تلگرام در تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران است. برای رسیدن به این هدف، با رجوع به آراء اساتید و صاحبنظران حوزه رسانه و جامعهشناختی، پدیده نرمافزار اجتماعی «تلگرام» را مطالعه میکند. صاحبنظران با نمونهگیری خوشهای و هدفمند، انتخاب گردید. چارچوب نظری حول نظریات تبلیغات و اقناع، برجستهسازی و استفاده و رضامندی انتخاب شده است. نتایج در دو بخش توصیفی و استنباطی بررسی و تشریح شده است. نتایج توصیفی در محورهای چهارگانة میزان استفاده پاسخگویان از اینترنت (خیلی زیاد)، میزان استفاده از نرمافزار اجتماعی تلگرام (زیاد)، دلایل استفاده از نرمافزار اجتماعی تلگرام (کسب اطلاعات و آگاهی از اوضاع اجتماعی و سیاسی) و نقش نرمافزار اجتماعی تلگرام در تبلیغات انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری بررسی شده است. نتایج تبیینی نشان میدهد که بین جلب توجه به انیمیشنها و ویدیوهای تبلیغاتی «تلگرام» و شرکت در انتخابات، رابطه معناداری وجود دارد. بین کارکردهای نرمافزار اجتماعی «تلگرام» (شبکهای بودن، در دسترس بودن، سرعت بالا) و انتشار پیامهای تبلیغاتی کاندیداهای انتخابات رابطه معناداری وجود دارد. بین جذابیت شعارها و تبلیغات نامزدها در «تلگرام» و شرکت در انتخابات رابطه معناداری وجود دارد. بین استفاده از نمادها و نشانهها در تبلیغات کاندیداها و احزاب در «تلگرام» و شرکت در انتخابات رابطه معناداری وجود دارد. بین انتشار پیامهای افراد صاحب نفوذ سیاسی در تبلیغات انتخاباتی در «تلگرام» و شرکت در انتخابات رابطه ی معناداری وجود دارد. بین اعتماد به تبلیغات در «تلگرام» و شرکت در انتخابات رابطه معناداری وجود دارد.
The main purpose which this article follows, is comparative studying on the role of “telegram” as a social network and broadcasting media “IRIB” in advertising about the 12th presidential election. For achieving to this goal, we referred to the ideas of skillful professors and the votes of experts who have cognition about “telegram”, as a new phenomenon.
The first result indicates that the user of internet is “very much”, and the measure of using the “telegram” is “much”. I mean not as much as internet but it is much more than others.
However, the reasons for using the social channel of “telegram” as the experts said was getting information, data and also getting the recent political and social news. Meanwhile, the researchers have studied on the important recent issue “the 12th presidential elections” and they compered the role of “IRIB” and “telegram” in attracted the attentions of user of telegram and the TV audience.
The demonstrative results show that there is a connote (semantic)connection between watching the animations and videos via telegram and the number of people taking part in presidential elections. Among the different functions of “telegram” being on line. Being having accessible and having high speed and spreading the candidates’ messages in election, there is a specific connection.
At last, it is suggested that we should think on using telegram as a devise to serve for IRIB not think of it is a threatening device, and we change this threaten to an ideal chance for a future schedule(preview).
خلاصه ماشینی:
) در تبلیغات نرمافزار اجتماعی تلگرام تا چه اندازه در جلب نظر شما نقش داشت ؟ درصد 14/3 57/1 28/6 0 100 22 استفادهازچهرههای مشهور درتبلیغات فراوانی 55 55 274 0 384 نرمافزار اجتماعی تلگرام تا چه اندازه در جلب نظر شما نقش داشت ؟ درصد 14/3 14/3 71/4 0 100 23 با توجه به ظاهر زیبای تبلیغات در فراوانی 55 164 164 0 384 تلگرام، این شبکه تا چه اندازه توانست در تصمیم شما برای انتخاب و رأی دادن اثرگذار باشد؟ درصد 14/3 42/9 42/9 0 100 24 تا چه اندازه شعارهای انتخاباتی در فراوانی 0 55 274 55 384 تلگرام باعث شد انتخاب نامزد مورد نظر را نسبت به تبلیغات رسانه های سنتی ترجیح دهید؟ درصد 0 14/3 71/4 14/3 100 25 شما به چه اندازه تبلیغ های منتشر فراوانی 220 164 0 0 384 شده در نرمافزار اجتماعی تلگرام را با دیگران به اشتراک گذاشتید؟ درصد 57/1 42/9 0 0 100 26 به نظر شما تبلیغات نامزدها واحزاب در فراوانی 0 164 164 55 384 نرمافزار اجتماعی تلگرام به چه اندازه برای کسب اطلاعات نقش داشت ؟ درصد 0 42/9 42/9 14/3 100 27 تا چه اندازه از سرعت دسترسی به فراوانی 110 55 164 55 384 دیدگاههای نامزدها و احزاب که از طریق تبلیغات تلگرام منتشر گردید راضی هستید؟ درصد 28/6 14/3 42/9 14/3 100 ٢٨- در جریان انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری بیشتر چه نوع پیامهای تبلیغاتی را در تلگرام مشاهده نمودید؟ جدول ٦- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب قالب پیامهای تبلیغاتی قالب پیام تبلیغاتی فراوانی درصد فراوانی متن تبلیغاتی 55 14/3 عکس 55 14/3 انیمیشن 0 0 تیزر 54 14/3 ترکیبی 220 57/1 عمده دلایل جذابیت نرمافزار اجتماعی تلگرام چند رسانه ای بودن آن است که همزمان هم متن دارد و هم تصویر.