چکیده:
پژوهش پیش رو کوششی برای ارائه رهیافتی به فراگرد تعامل رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی در تولید جریان های اصلی خبر و پویش های اجتماعی با مطالعه موردی بازنمایی اقتصاد مقاومتی به مثابه یک الگوی توسعه ملی است. روند اقبال کاربران به شبکه های اجتماعی(بویژه پیام رسان های موبایل محور) مدیران رسانه های جمعی را بر آن داشته است تا از ظرفیت این فناوری های نوین ارتباطی برای توزیع مناسبتر تولیدات خود در فضای مجازی بهره بیشتری گیرند، ترکیب و تعامل رسانه های جمعی مانند خبرگزاری ها و رسانه های اجتماعی(برای توزیع موثر خبر و ایجاد پویش اجتماعی) بهینه ترین حالت اثرگذاری رسانه ها برای اقناع افکار عمومی و اجرای الگوهای توسعه ملی است. در ایران آسیب پذیری اقتصاد ملی در برابر تکانه های طبیعی و تعمدی اقتصاد جهانی و داخلی، سیاستگذاران را بر آن داشت تا الگویی درون زا، برون گرا و متناسب با شرایط بومی کشور با عنوان اقتصاد مقاومتی طراحی کنند. در این پژوهش برای سنجش جامع رویکرد های رسانه های نزدیک به گفتمان های مسلط به اقتصاد مقاومتی به تحلیل گفتمانی 63 متن از خبرگزاری های ایسنا، صداوسیما و فارس به نمایندگی از سه گفتمان مسلط اصلاح طلبان، حاکمیت، اصولگرایان پرداخته شده است. در نتیجه گیری نمودار مقایسه ای مزیت ها و محدودیت های «پایگاه آنلاین» و «کانال تلگرام» خبرگزاری ها آمده است، تحلیل گفتمانی این سه رسانه نشان از فقدان قرائت مشترک از معنای اقتصادمقاومتی و واگرایی نسبی و نگاه بخشی نگرانه رویکرد هر رسانه متناسب با گفتمان مسلط نزدیک به آن دارد.
Research leading an effort to provide an approach to the process of interaction between the mass media and social networks in Production of news main stream and create Social movements with case study of Resistance economy as a pattern of national development.
The popularity of social networks for users (especially mobile messaging-based) media managers have led to more use the capacity of the new technologies of communication for better distribution of their products in cyber space. Composition and interaction of mass media such as news agencies and social media (for distribution of news and social campaign) optimized of the most effective media for implementation national development patterns.
In Iran, The national economy's vulnerability to natural impulses and deliberate global and domestic economy, Policy makers were forced to endogenous, extroverted and tailored model to local conditions with design as resistance economy.
In this study, a comprehensive approach to analysis media close to the discourse of the dominant discourse of resistance economy to 63 text news agency ISNA, FARS, IRIB and on behalf of the three dominant discourse reformers, Sovereignty, conservatives are discussed.
In conclusion, graph of comparative advantages and limitations "online website" and "telegram Channel" news has come, discourse analysis of these three media showed a lack of common reading sense from resistive economy and divergence relative and look at a holistic approach to the media in accordance with the dominant discourse around it.
خلاصه ماشینی:
تعامل رسانه های جمعی و فناوری های نوین ارتباطی؛ بازنمایی اقتصاد مقاومتی در فضای مجازی محمد مهدی فرقانی 1 ، رامین شمسایی نیا ** تاریخ دریافت : ٩٦/٢/١٨ تاریخ پذیرش: ٩٦/٥/١٨ چکیده پژوهش پیش رو کوششی برای ارائه رهیافتی بـه فراگـرد تعامـل رسـانه هـای جمعی و شبکه های اجتماعی در تولید جریانهای اصلی خبـر و پـویش هـای اجتماعی با مطالعه موردی بازنمایی اقتصاد مقاومتی به مثابه یک الگوی توسعه ملی است .
ارتباطات پشتیبان توسعه که نخستین بار توسط "رابرت ارسکین چیلدرز٢" به کار برده شد، به خصوص برای پشتیبانی از نوعی برنامه توسـعه خاص، طراحی شده است (بورن ٣، ١٣٧٩: ٢٧٢) در ایران انتقاد ها از اقتصاد عمدتا تک محصولی (نفت وگاز و مشتقات آن) است که صاحبنظران از آن با عنوان «بیماری هلندی ٤ اقتصاد» یاد می کنند و معتقدند تکیـه بـر خام فروشی منابع طبیعی بخش صنعتی و تولید کشور را کاهل ساخته است و همچنین 1.
مسئله اصلی پژوهش آن است که خبرگزاریهای نزدیک به گفتمانهـای مـسلط (اصولگرایان، اصلاح طلبان، حاکمیت ) چگونه و بـا چـه گفتمـانی اقتـصاد مقـاومتی را بازنمایی کردهاند؟ و همچنین مسئله فرعـی در پـی پاسـخ بـه ایـن پرسـش اسـت کـه رسانه های جمعی و رسانه های اجتماعی (یادشده در پژوهش ) چگونه و در چه فرآیندی از یکدیگر برای بازنشر و بهینه سازی توزیع متون و تولیدات خود (با توجه به مزیت و محدودیت های هر یک از این دو بستر ارائه محتوا) بهـره گرفتـه و بـا یکـدیگر تعامـل میکنند؟ 1.