چکیده:
توسعۀ صنایع غذایی یکی از محرکهای اصلی رشد اقتصادی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه محسوب میشود. صنایعی موفق هستند که بتوانند فعالیتهای خود را با خواستههای مشتریان هماهنگ کنند. توسعۀ محصول جدید، رویکرد نوینی برای مواجهه با تغییرات محیطی و مقدمهای برای ورود به فضای رقابتی است. هدف از این تحقیق، شناسایی نیازهای جدید مشتریان محصولات کنجدی؛ تبدیل نیازهای جدید به مشخصات کیفی محصول و فرایند و ارزیابی بهبود کیفیت محصول جدید است. برای این منظور، در پژوهش حاضر از دو تکنیک گسترش عملکرد کیفی، طراحی آزمایشها و مدل توسعۀ محصول جدید کوپر استفاده شد. جامعۀ هدف، بانوان 15 تا 35 سال شهرستان اردکان بود. ابتدا از مشتریان دربارۀ محصول جدید نظرخواهی شد و در ماتریس خانۀ کیفیت قرار گرفت، سپس با بهرهمندی از نظر خبرگان، ماتریسهای بعدی شکل گرفت. با شناسایی عوامل مؤثر در کیفیت ارده و طرحهای تاگوچی، اردههای ترکیبی (محصول جدید) بهبود یافت. بهمنظور بهبود کیفیت محصول، باید کنترل بیشتری بر عاملهای مؤثر، فرایند پخت کنجد (به مدت 20ساعت) و همچنین نوع بادام زمینی (ایرانی) صورت گیرد.
خلاصه ماشینی:
توسعة محصولات جدید کنجدی ، تحلیلی بر مشخصات کیفی محصول و فرایند با کاربرد روش های QFD و DOE فرحناز رحمانی میبدی ١، حبیب زارع احمدآبادی ٢ توسـعة صـنایع غـذایی یکـی از محـرک هـای اصـلی رشـد اقتصـادی در بسـیاری از کشورهای در حال توسعه محسوب می شود.
امروزه بازار رقابت در صنایع غذایی کشور بـیش از پـیش داغ شـده و از سوی دیگر، توسعة جوامع و پیشرفت علوم ، سبب پیدایش عادت ها و سبک های نوین غذایی شده است ؛ به گونه ای که نیاز به تنوع محصـولات و پیـدایش فـراورده هـای جدیـد غـذایی بـه شـکل روزافزونی احساس می شود (سلطانی ، رمضان پور و نوع پسند، ١٣٩٢).
با توجه به ایـن کـه اغلـب شرکت های مواد غذایی داخلی ، در زمینة تولید، قیمت گذاری و توزیع محصول بـه پیشـرفت هـای اساسی دست یافته اند و روزبه روز به تعداد رقبا در این صنعت افزوده می شود، شرکتی پیروز اسـت که محصولش در سبد خرید مصرف کننده باشد و این عامل ، نقش کلیدی ترفیع را بیش از پـیش نمایان می کند (اسماعیل پور، دوستار و سلطانی ، ١٣٩٣).
رشیدایی و رضوانی (١٣٩٢) به دنبال شناسایی و دسته بندی مهم ترین عوامل مؤثر بر عملکـرد محصول جدید در صنایع غذایی بودند و نتیجه گرفتند کـه گـرایش کارآفرینانـه ، فراینـد NPD و پیش بینی تقاضای مشتری ، تأثیر مستقیم معناداری بر عملکرد محصول جدیـد در صـنایع غـذایی می گذارند و پویایی تکنولوژیکی ، پویایی بازار و شدت رقابت ، در این رابطه تـأثیر تعـدیل کننـده و معناداری دارند.
این پژوهش بر اساس گـام هـای NPD کوپر پیش رفته و بدین منظور تلاش شده است با استفاده از تکنیک های QFD و DOE، مشخصات کیفی محصول و فرایند تحلیل شود.