چکیده:
تأمین مالی تروریسم به معنای فراهمآوردن انواع منابع مالی و لجستیکی، همچنین هرگونه تسهیلات دائمی و موقتی برای تروریستها بهمنزلۀ یکی از مصادیق بارز حمایت دولتها از تروریسم است. با وجود قواعد و مقررات گوناگون در ممنوعیت تأمین مالی تروریسم، این پدیده نهتنها کنترل و کاهش نیافته، بلکه رفتهرفته پیچیدهتر و بر میزان آن افزوده شده است و علت آن، جریانداشتن شریانهای پولی این گروههاست. ظهور گروههای تروریستی جدید در مناطق مختلف جهان بهویژه خاورمیانه گواه بر این ادعاست. ناکارآمدی قواعد و مقررات موجود در منع دولتها از حمایت مالی تروریسم میتواند ناشی از منتسبنشدن اعمال تروریستها به دولتهای حامی آنها باشد. این فرضیه مبتنی بر این واقعیت است که در طرح پیشنویس مواد کمیسیون حقوق بینالملل 2001، حمایت مالی در آستانهای نیست که بتواند معیار انتساب را محقق کند. در مقالۀ پیشرو سعی داریم چگونگی مسئولیت دولتهای تأمینکنندۀ مالی تروریسم براساس قواعد موجود و درنهایت ارائۀ پیشنهادهایی بهمنظور بهبود آنها را بررسی کنیم.
Terrorism financial providing means preparing different financial and logistical sources and whatever permanent and temporary loans for terrorists can be regarded as one of the clear examples of states support from the terrorism. In spite of existing various rules and regulations in prohibbiting providing terrorism finance،not only this phenomena has not been controlled and decreased but also it has gradually became more complex and greater. The reason for this is current monetary deals with these groups. The appearane of new terrorist groups in different areas in the world specially the Middle East is an evidence to this claim. Impracticality of the prevalent rules and regulations from preventing the states from helping terrorism financially can be due to attributing terrorists act to the supporting states. This hypothesis is based on this fact that in International Law Commission Article Draft 2001، the financial support is not in an amount that be able to determine the selecting criteria. This article tries to study the responsibility of states providing finance for terrorism based on the prevalent rules and finally it would give some suggestions for recovering it.
خلاصه ماشینی:
"از آنجا که اقدامات تروریستی با توجه به هزینه هـای بـالای خود نیازمند کمک های مالیاند، حمایت مالی از این اقدامات یا تأمین مـالی آن ، بـا یـک هـدف پیشگیرانه ، در زمرة مصادیق خاص اقدامات تروریستی در عرصۀ بین المللـی بـه آن توجـه شـده است ، زیرا جامعۀ بین المللی به تجربه دریافته است که ریشۀ اصلی استمرار تروریسـم در منـابع مالی آن است به گونه ای که تا زمانی که منابع مالی تروریسم خشکانده نشوند، مسئلۀ تروریسـم به راحتی سرکوب نمیشود و نمیتوان با آن مقابله کرد (عبداللهی، ١٣٨٨: ١١٠).
سـؤال ایـن است که با توجه به قواعـد و مقـررات موجـود در مبـارزه بـا تروریسـم ، مسـئولیت دولـت هـای تأمین کنندة مالی گروه های تروریستی به چه صورت است ؟ آیا مطابق طـرح پـیش نـویس مـواد کمیسیون حقوق بین الملل ، حمایت مالی از تروریست هـا بـه منزلـۀ تلقـیشـدن آن هـا بـه مثابـۀ نمایندگان دولت حامی میشود؟ در مقالۀ حاضر با روش توصیفی، تحلیلی و کتابخانـه ای سـعی داریم به سؤالات ذکرشده پاسخ و درنهایت به منظـور بهبـود مبـارزه بـا تـأمین مـالی تروریسـم پیشنهادهایی را ارائه دهیم .
به عبـارت دیگـر، از نظـر نگارنـده ، بایـد معیـار کنتـرل کلـی را بـرای انتسـاب اعمـال تروریست های سازمان یافته به دولت حمایت کننده از آن ها کافی دانست تا دست دولت هـا بـرای رسیدن به اهداف خود در لوای تروریسم ، بدون آنکه نگـران عواقـب بـین المللـی آن باشـند بـاز نباشد، اما صرف تأمین مالی گروه های تروریستی را نمیتوان برای اعمال معیـار کنتـرل کلـی و تحقق انتساب کافی دانست ."