چکیده:
هدف اصلی این پژوهش شناسایی شاخصها و مؤلفههای تأثیرگذار بر توانمندسازی مدیران نمایندگیهای فروش بیمه و تبیین این عوامل در قالب الگوست. در این مطالعه به روش ترکیبی اکتشافی از هر دو رهیافت کمی و کیفی استفاده شد تا الگوی نهایی تدوین و ارائه شود. بدین منظور، ابتدا با انجام مطالعات نظری، مؤلفهها و شاخصهای اولیه مرتبط با مفهوم توانمندسازی جمعآوری و تعیین شد تا در ادامه، توافق نهایی گروه خبرگان روی هر یک از آنها از طریق روش اصلاح شدۀ دلفی و ضریب توافق کندال حاصل شود. روایی و پایایی الگوی پیشنهادی به وسیلۀ تحلیل عاملی و آلفای کرونباخ صورت گرفت. نتایج مطالعۀ حاضر نشان داد که الگوی نهایی توانمندسازی مدیران نمایندگیهای فروش بیمه از پنج مؤلفه تشکیل شده است که عبارتاند از: احساس موثربودن، اعتماد به نفس، شایستگی، خوداثربخشی، و معناداربودن. معادلات ساختاری مبین این مهم بود که در سطح اطمینان 95 درصد، دو مؤلفۀ احساس موثربودن و اعتماد به نفس بیشترین ارتباط را با مقولۀ توانمندسازی در صنعت بیمه دارند. بنابراین نمایندگیهای بیمه میتوانند از طریق ایجاد احساس مؤثربودن، اعتماد به نفس، شایستگی، خوداثربخشی، و معناداربودن در رویارویی با تغییرات مستمر به سمت توانمندسازی حرکت کنند. همچنین باید در این نمایندگیها برای ایجاد و حفظ توانمندیهای مدیران، به ترویج احساس مؤثربودن مبادرت شود.
خلاصه ماشینی:
نتایج مطالعۀ حاضر نشان داد که الگوی نهایی توانمندسازی مدیران نمایندگیهای فروش بیمه از پنج مؤلفه تشکیل شده است که عبارتاند از: احساس موثربودن، اعتماد به نفس ، شایستگی، خوداثربخشی، و معناداربودن.
شناسایی عوامل مؤثر بر تقویت فرایند توانمندسازی و ارائۀ آنها در قالب الگو جهت ارزیابی این مقوله در حوزة مدیریت منابع انسانی – به ویژه در صنعت بیمه – به منظور اتخاذ تصمیمهای مقتضی و برنامه ریزی عملی مناسب ، ضرورت و اهمیت پژوهش حاضر را توجیه میکند.
مؤلفه ها و شاخصهای تبیین کنندة مفهوم توانمندسازی ابعاد مؤلفه ها شاخصها احساس برتری شخصیتی احساس برتری شخصی قابلیت رهبری و مدیریتی احساس توانایی انجام کارهای دشوار احساس شایستگی تواناییهای ارتباطی و اجتماعی احساس خود اثربخشی تواناییهای استراتژیک احساس قابلیت انجام درست کارها احساس اطمینان توانایی رویارویی با چالشها احساس امنیت توانایی خودباوری احساس موقعیت آسیب پذیری روحیۀ همکاری احساس صداقت و صمیمیت ریسک پذیری احساس احساس صراحت علاقه مندی به گروه اعتماد داشتن احساس سازگاری احساس مؤثربودن توانایی پژوهشگرایی توانایی در گوشدادن توانایی خودسامانی توانایی در ضربه های روانی اشتیاق به یادگیری داشتن حق انتخاب احساس مالکیت احساس نظام بخشیدن به فعالیتها احساس مسئولیت خودمختاری انجام داوطلبانه وظایف فعالیت کارآفرینانه احساس آزادی و اقتدار شخصی کنترل شخص بر نتایج کارایی بالا احساس تحت تأثیر قرار دادن محیط کار تسلط بر حوزههای فعالیتی مؤثر بودن توانایی ایجاد تغییر داشتن اراده اعتماد به نفس احساس ارزشمند بودن پشتکار تجانس فعالیت با آرمانها خود ارزشی احساس معنادار احساس اهمیت نوآوری بودن داشتن نگرش ارزشی تأثیرگذاری داشتن تعهد کاری کارایی متمرکز بودن احساس خودمختاری : فرد بر اساس ادارک شخصی خود از میان کارهایی که بایستی انجام گیرد حق انتخاب دارد، از این رو به این مؤلفه انتخاب یا خودتعیینی نیز میگویند (جعفری نیا و همکاران، ١٣٩٠).