چکیده:
با توجه به تغییرات سریع و محیط پویایی که سازمانها بهسرعت در آن متولد شده، بهسختی رقابت نموده و بهراحتی از گردونه فعالیت بازمیمانند، شرط بقای حیات و حضور در بازارهای شدیداً رقابتی، هماهنگی استراتژیهای سازمانی و استراتژیهای اطلاعات به کار گرفتهشده در سازمانهاست. به همین دلیل بحث انطباق استراتژیک در سازمان از اهمیت ویژهای برخوردار است. منظور از انطباق استراتژیک، انطباق، هماهنگی و یکپارچهسازی استراتژیهای کلان سازمان با استراتژیهای فناوری اطلاعات با توجه به زیرساختهای سازمانی و فناوریهای اطلاعاتی است. در این تحقیق ابتدا موضوع انطباق استراتژیک را بهصورت عام بررسی گردیده و سپس با بررسی وضعیت مؤسسات آموزشی و پژوهشی این موضوع در دانشگاه تهران، بهعنوان یک مؤسسه آموزشی- پژوهشی نمونه، بررسی شده است. سپس از میان مدلهایی که ارتباط بین مؤلفهها و اجزای مؤثر بر انطباق استراتژیک را تبیین میکنند، مدل پاپ را انتخاب و با پیادهسازی آن برای دانشگاه تهران، ارزیابی اولین مرحله از انطباق استراتژیک که تعیین چشمانداز این انطباق است، انجام شده است. ابزار استفادهشده برای جمعآوری اطلاعات در این مطالعه پرسشنامه و مصاحبه است که پس از جمعآوری دیدگاههای اعضای اصلی معاونت برنامهریزی و فناوری اطلاعات دانشگاه تهران، روش تحقیق توصیفی با استفاده از مطالعه موردی به کار گرفته شده و چشمانداز سطح سرویس را برای این انطباق، مناسب تشخیص داده شده است. با توجه به روش به کار گرفتهشده در این تحقیق این فرضیه میتواند در مطالعات بعدی مورد آزمون قرار گیرد و در صورت اثبات مدل انطباق استراتژیک حوزه آموزش و تحقیقات و فناوری تعیین گردد. در پایان پیشنهاداتی برای ادامه این تحقیق با استفاده از ایجاد یک سیستم پشتیان تصمیم مبتنی بر وب داده شده است.
خلاصه ماشینی:
انطباق استراتژیک که به یکپارچگی و هماهنگی برنامه های کاربردی فناوری اطلاعات و اهداف سازمان اشاره دارد (٢٠٠٣ ,Wenhai)، به طور گسترده ای به عنوان یک پیش نیاز برای موفقیت یک مؤسسه شناخته شده است (٢٠١٢ ,Acur, Kandemir and Boer).
اهمیت انطباق استراتژیک به کرات در مطالعات مختلف آمده است ، در واقع ، گالیرز٤ و نیوئل (٢٠٠٣) آن را اصل اساسی بسیاری از استراتژی ها در تئوری و عمل دانسته اند که توجه مدیران زیادی را به خود جلب نموده اند؛ این نگرانی های کلیدی برای مدیران کسب وکار است (١٩٩٦ ,Luftman, Papp and Brier) و از مهم ترین مسائل پیش روی مدیران IT است (٢٠٠٣ .
به طوری که حتی در سازمان های مجازی که نقطه اوج سازمان های امروزی است ، میتوان بین اهداف ، استراتژی ها و مدل های کسب وکار و استراتژی های فناوری اطلاعات تفاوت قائل شد، هرچند در این نوع سازمان ها با استفاده از سرویس های الکترونیکی ٥ زیرساخت های سازمانی و زیرساخت های فناوریهای اطلاعاتی بسیار نزدیک شده و تقریبا یکی شده اند، سازمان های مجازی بر پایه این سرویس ها ساخته میشوند (٢٠٠٤ ,Razmi &Nemat ).
I. (1997), A strategic alignment approach for effective business process reengineering: linking strategy, processes and customers for competitive advantage.
Papp, Raymond, and Jerry Luftman (1995), "Business and I/T Strategic Alignment: New Perspectives and Assessments.
(2002), Aligning Strategies, process, and information technology: a case study.
(1993), Continuous Strategic Alignment: exploiting information technology capabilities for competitive success.