چکیده:
جنینشناسی بودایی در دو هزار و پانصد سال پیش روشن کرده است که زندگی انسان در لحظه بسته شدن نطفه به صورت مستقل از مادر آغاز میشود و دستورهای اخلاقی بودا صراحتاً «گرفتن جان» را به هر شکل که باشد خطای بزرگی دانستهاند و کسی که به این عمل دست یازد دیگر پیرو بودا نخواهد بود. آموزگاران سنتهای گوناگون بودایی هیچگاه در خطا بودن سقط جنین تردید نکردهاند زیرا قاعده کلی اهیمسا (نیازردن جانداران) تکلیف همه را روشن کرده است. طبق آموزه بودایی گرفتن جان جنین علاوه بر کیفر این جهانی، مجازات کیهانی (قانون کرمه) را نیز به دنبال خواهد داشت. برای همین بوداییان سنتی چندان به این مسئله به صورت مستقل نپرداختهاند. اما عدهیی بودایی غربی کوشیدهاند با تکیه بر برخی دادههای دانش جنینشناسی جدید میزان مجازات سقط جنین را در مراحل مختلف جنین متفاوت نشان دهند و عامل این تفاوت را در سن جنین و نیت قاتل و میزان رنج فیزیکی جنین دانستهاند. واپسین سخن آن که بودا، به خلاف فمنیستهای معاصر، جنین را شخص میدانست.
خلاصه ماشینی:
آیین بودا و اخلاق سقط جنین 1 2 علیرضا شجاعی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب ، پژوهشکدة ادیان ، قم ، ایران چکیده جنین شناسی بودایی در دو هزار و پانصد سال پیش روشن کرده است که زندگی انسان در لحظه بسته شدن نطفه به صورت مستقل از مادر آغاز میشود و دستورهای اخلاقی بودا صراحتا «گرفتن جان » را به هر شکل که باشد خطای بزرگی دانسته اند و کسی که به این عمل دست یازد دیگر پیرو بودا نخواهد بود.
زیرا آموزه های باستان و آموزگاران کنونی بودایی در این موضوع وفاق نظر دارند که سقط جنین عملی خطا و مخالف آموزه های بودا است و کسی که به چنین عملی دست یازد قاتل خوانده شده گرفتار عواقب شوم کیهانی (قانون طبیعی کرمه ) آن خواهد شد.
برای مثال ، آیا آموزه های اخلاقی بودایی مانند اهیمسا٢ (نیازردن ) میتواند مانع سقط جنین شود؟ آیا آیین بودا حامی زندگی است یا از انتخاب فرد حمایت میکند؟ زندگی از کی آغاز میشود؟ آیا باور به تولد دوباره وخامت سقط جنین را افزایش میدهد ١.
پیتر هاروی نیز موافق با نظر رتنه کول مینویسد: «تردیدی نیست که آیین بودا سقط جنین را با قتل یک انسان بالغ یکی میگیرد، اما این بدین معنا نیست که شدت همه قتل ها به یک اندازه است ».
- Florida, Robert, "Buddhism and Abortion", Contemporary Buddhist Ethics, Damien Keown (ed.
- Florida, Robert, "Buddhism and Abortion", Contemporary Buddhist Ethics, Damien Keown (ed.
- Idem, Buddhism and Bioethics (an analysis of Buddhist views relating to abortion, euthanasia and criteria of death), London, Macmillan and New York, St Martin’s Press, 1995.