چکیده:
مشتری کلید اصلی موفقیت یا موفق نبودن شرکتهاست. رفتار خرید بدون برنامهریزی از مهمترین رفتارهای خرید است و در حفظ توازن بازارها نقش اساسی دارد. این رفتار مبتنی بر تصمیمگیری آنی در زمینۀ خرید است. پژوهش پیش رو، عوامل مؤثر بر رفتار خرید برخط بدون برنامهریزی در شبکههای اجتماعی را بررسی کرده است. مدل مفهومی تحقیق با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و بر اساس اطلاعات آماری 384 نفر که در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام سابقۀ خرید داشتند، تحلیل شد و روایی و پایایی ابزار اندازهگیری بررسی و به تأیید رسید. نتایج نشان میدهد عامل جاذبههای دیداری، تأثیر مثبتی بر لذت درک شده دارد و لذت درک شده نیز، بر گرایش و اصرار به خرید بدون برنامهریزی تأثیر مثبتی میگذارد. از بین سه عامل شباهت، تخصص و خویشاوندی، فقط تأثیر مثبت دو عامل شباهت و تخصص بر تعاملات فرا اجتماعی تأیید شد. از نتایج دیگر اینکه، تأثیر مثبت تعاملات فرا اجتماعی بر گرایش و گرایش بر اصرار به خرید بدون برنامهریزی به تأیید رسید، اما تأثیر مثبت تعاملات فرا اجتماعی بر لذت درک شده تأیید نشد.
خلاصه ماشینی:
مدل های موجود در زمینة خرید بدون برنامه ریزی عوامل مؤثربر خرید بدون برنامه ریزی نام محقق (سال ) عوامل بستر حیدرزاده و همکاران (١٣٩٤) احساس مثبت ، لذت گرایی ، درگیری محصول فروشگاه فیزیکی جلالی ، نایب زاده و حکاکی احساس مثبت ، نفوذ اجتماعی ، عزت نفس فروشگاه فیزیکی (1393) وظیفه دوست و میرمیران هنجارهای اجتماعی ، تبلیغات شفاهی ، دانش محصول ، عزت نفس ، فروشگاه فیزیکی (1393) هیجانات ، قصد خرید سهرابی ، صمدی و یوسفی عوامل روان شناختی ، عوامل محصول ، عوامل فردی ، عوامل موقعیتی فروشگاه فیزیکی فرد (١٣٩٣) عبدالوند و همکاران (١٣٩٣) هیجان ، عزت نفس ، آگاهی از محصول فروشگاه فیزیکی غفاری آشتیانی و اکبری بازارگردی ، درگیری کالا، لذت خرید، محیط فروشگاه فروشگاه فیزیکی (1392) طاهری کیا و نخبه زعیم زمان موجود، پول موجود، احساسات منفی و مثبت ، جست وجو در فروشگاه فیزیکی (1391) محیط خرید، لذت از خرید نوع محصول ، قیمت محصول ، گرایش به خرید بدون برنامه ریزی ، محمودی (١٣٩١) ارزیابی هنجاری ، جزء شناختی خرید بدون برنامه ریزی ، جزء عاطفی فروشگاه فیزیکی خرید بدون برنامه ریزی احمدی ده قطب الدینی و مدگرایی ، هیجانات مثبت ، تمایل به مصرف از روی لذت فروشگاه فیزیکی مشکاتی (١٣٩٠) زمان در اختیار، پول در اختیار، لذت خرید، گرایش به خرید بدون حیدرزاده و طاهری کیا برنامه ریزی ، احساسات مثبت و منفی ، جست وجو در فروشگاه ، میل به فروشگاه فیزیکی (1389) خر ید ژیانگ ، ژنگ ، لی و ژائو تعاملات فرا اجتماعی ، لذت درک شده ، سودمندی درک شده ، اصرار بر فروشگاه فیزیکی (2016) خرید بدون برنامه ریزی آنی بودن مشتری ، کیفیت اطلاعات متنی ، طبقة درونی ، صحت ، طبقة چن و همکاران (٢٠١٦) مفهومی ، ارتباط ، راحتی درک نمودن ، یادگیری مشاهده ای و تأثیر شبکة اجتماعی فیس بوک گروهی دسترسی پول ، رفاه اقتصادی ، تأثیر خانواده ، دسترسی زمان ، و استفاده بادگیان و ورما (٢٠١٥) از کارت های اعتباری ، تبلیغ فروش ، محیط فروشگاه ، رفتار دوستانه فروشگاه فیزیکی کارکنان فروشگاه ، و موسیقی فروشگاه گشودگی ، تعامل فرا اجتماعی ، فعالیت متقابل ، وفاداری ، تمایل به شبکة اجتماعی لابرکو (٢٠١٤) اشتراک گذاری اطلاعات (توسعه برند) همان گونه که در جدول مشاهده می شود، اغلب مـدل هـا در زمینـة فروشـگاه هـای فیزیکـی هستند و تنها مدل چن و همکارانش (٢٠١٦) به شبکة اجتماعی فـیس بـوک اختصـاص دارد کـه کاربران این شبکه نیز به صورت گسترده از شبکة اینترنت و رایانه استفاده می کننـد.