چکیده:
این پژوهش در جستوجوی شناسایی ساختار رقابت و تمرکز در صنعت بیمه است تا با استفاده از آنها، راهبرد رقابتی را برای بازار یاد شده پیشنهاد کند. با استفاده از دادههای مالی شرکتهای بیمه طی سالهای 1382 تا 1392، سه شاخص مربوط به رقابت و تمرکز (تمرکز بنگاه عمدۀ CR1، تمرکز چهار بنگاه عمدۀ CR4 و هرفیندال ـ هیرشمن HHI) محاسبه شدند که نشان دادند پس از آغاز خصوصیسازی در صنعت بیمه، از میزان هر سه شاخص کاسته شده و بازار از ساختار انحصاری با یک بنگاه مسلط به ساختار انحصار چندجانبۀ سخت رسیده است. در ادامه، با توجه به دو نقطۀ مرجع استراتژیک (SRP)، «میزان رقابت» و «توجه به بازار فعلی یا جدید»، مشخص شد مرحلۀ عمر صنعت بیمه در «مرحلۀ معرفی» قرار دارد. در انتها راهبردهای رقابتی مرتبط با هرعنصر آمیختۀ بازاریابی (محصول، قیمت، توزیع، پیشبرد) که متناسب با این مرحله از عمر بازار بودند، معرفی شدن
خلاصه ماشینی:
مطالعات انجام گرفته با استفاده از شاخص هرفیندال ـ هیرشمن و شاخص تمرکز صنعت نام محقق و سال انتشار بازار مورد بررسی نتیجه بخشی (١٣٨٢) صنعت سیمان تمرکز زیاد در این صنعت پروپان مایع ،سنگ مرمر،سنگ انحصار چندجانبة فروش و تمرکز جانب عبادی و شهیکی تاش (١٣٨٣) تراورتن ،سنگ گچ ، سیمان پرتلند تقاضا حسینی و پرمه (١٣٨٣) فرش دستباف وجود انحصار چندجانبه در صادرات فرش خداداد کاشی و شهیکی تاش فرش ،پسته ،خرما، زعفران ،خاویار، وجود انحصار خرید در بازارهای صادراتی (١٣٨٤) کشمش ،انگورو سیب درختی پتروشیمی ،خودرو،فولاد، شیشه وقند جلال آبادی و میرجلیلی (١٣٨٦) تمرکز زیاد در این صنعت و شکر بهلول وند و صدر (١٣٨٦) آب کشاورزی تمرکز کم و رقابت زیاد در این حوزه پورپرتوی ، دانش جعفری و تمرکز شایان توجه درصنایع ایران در تطبیق انحصار چند صنعت جلال آبادی (١٣٨٨) بخش های عمومی و خصوصی رقابت کامل در خریداران داخلی پسته و عبدالهی عزت آبادی (١٣٨٩) بازار داخلی و صادراتی پسته نزدیک بودن بازار صادراتی آن به رقابت کامل رزمی ، قادری ، ذکایی (١٣٨٩) بازار داخلی برق متمرکز و غیر رقابتی بودن بازار برق شهیکی تاش ونصیری اقدم بازار کولر آبی رقابت اندک و وانحصار چندجانبة محکم (1390) پیرویان و زراء نژاد (١٣٩١) بازار بیمه کاهشی بودن سطح تمرکز شهیکی تاش و کاظم زاده (١٣٩٢) بازار خودرو رقابت اندک و تمرکز مداوم تمرکز زیاد و نسبت چهاربنگاه بیش از ٤٠ شهیکی تاش (١٣٩٢) صنایع کارخانه ای درصد مطالعة رابطة بین تمرکز/ رقابت یک صنعت با سایر عوامل اقتصادی و از جمله شاخص های مرتبط با سهام شرکت ها نیز از حوزه هایی است که محاسبة شاخص هرفیندال برای آنهـا کارسـاز بوده است .