چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر داستانهای فکری فیلیپ کم بر رشد خلاقیت کودکان دوره آمادگی در شهر تهران بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کودکان دوره آمادگی در سال تحصیلی 91-90 شهر تهران بودند، که با استفاده روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای از بین آنها 30 کودک بهعنوان افراد نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمون خلاقیت تورنس (فرم ب) که دارای سه فعالیت و چهار خردهمقیاس سیالی، انعطاف پذیری، اصالت و بسط است استفاده شد. داستانهای فکری فیلیپ کم طی 10 جلسه 45 دقیقهای در طول مدت 3 ماه اجرا شد. این پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون و با استفاده از گروه کنترل و دوره پیگیری برای گروه آزمایش بود. برای تحلیل دادهها از آزمون کوواریانس و آزمون t وابسته استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که خلاقیت کودکانی که تحت آموزش داستانهای فکری فیلیپکم قرار گرفتهبودند در هر 4 بعد خلاقیت رشد داشتهاند، که این رشد در طول مدت پیگیری هم از پایداری مناسبی برخوردار بود.
خلاصه ماشینی:
نتايج پژوهش نشان داد که خلاقيت کودکاني که تحت آموزش داستان هاي فکري فيليپ کم قرار گرفته بودند در هر ٤ بعد خلاقيت رشد داشته اند، که اين رشد در طول مدت پيگيري هم از پايداري مناسبي برخوردار بود.
چنانچه رستمي، مفيدي و فياض (١٣٩٣)، در پژوهشي با عنوان مقايسه تأثير داستان هاي فکري فيليپ کم و مرتضي خسرونژاد بر رشد خلاقيت در کودکان دوره ي آمادگي به اين نتيجه دست يافتند که هر دو روش در پرورش تفکر و خلاقيت کودکان در ابعاد خلاقيت اثرگذار بوده است .
از اين رو پژوهش حاضر با در نظر گرفتن اين ضرورت به دنبال بررسي تأثير داستان هاي فلسفي فيليپ کم بر رشد خلاقيت کودکان دوره آمادگي شهر تهران است .
در اين پژوهش از روش هاي نيمه آزمايشي براي بررسي تأثير داستان ها بر خلاقيت استفاده ميشود.
بررسي فرضيه اول پژوهش آموزش داستان هاي فکري به کودکان دوره آمادگي شهر تهران بر ابعاد خلاقيت (سيالي، انعطاف پذيري، ابتکار و بسط ) تاثير دارد .
بررسي فرضيه دوم پژوهش آموزش داستان هاي فکري فيليپ کم بر ابعاد خلاقيت کودکان دوره آمادگي در طول زمان از پايداري مناسبي برخوردار است .
براي بررسي اين فرضيه که تأثير آموزش داستان هاي فکري در طول آزمون در گزوه آزمايش از پايداري مناسبي برخوردار است از آزمون t وابسته استفاده شده است .
پژوهش حاضر نشانگر تأثير مثبت روش اجتماع پژوهشي به کمک استفاده از داستان هاي فکري فيليپ کم در افزايش خلاقيت کودکان در فضاي آموزشي است .