چکیده:
هدف پژوهش، شناخت میزان تاثیر کتاب کمکدرسی خواندن کردی بر اساس روش آمیخته بر تقویت خواندن و نوشتن در کتاب فارسی بخوانیم و بنویسیم پایه اول ابتدایی در کودکان دو زبانه شهرستان مریوان در سال 1391-92 میباشد. جمعآوری اطلاعات از طریق اجرای آزمون محقق ساخته بر اساس جدول مشخصات، روایی محتوایی و از معلمان پایه اول و متخصصان که محتوای آزمون را بهطور نظاممند بازبینی و ارتباط آن را در حیطه محتوایی ارزیابی نمودند مورد تایید قرار گرفت. پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ 7/ 0 تعیین شد که نشاندهندهی پایایی مطلوبی است. روش پژوهش نیمه آزمایشی و برای تجزیهوتحلیل دادهها چون بیش از یک متغیر وابسته وجود داشت از واریانس چند متغیره استفادهشده است. نتایج در این پژوهش نشان داد که آموزش کتاب کمکدرسی خواندن کردی بر اساس روش آمیخته در دو گروه کنترل و آزمایش از نظر خواندن در مرحله نخستین مرحلهی فراگیری خواندن و نوشتن و در مولفههای دست خط و نوشتن در املاء به نفع گروه آزمایش است. درنتیجه آموزش کتاب کمکدرسی خواندن کردی بر اساس روش آمیخته باعث تقویت خواندن و نوشتن در کتاب فارسی بخوانیم و بنویسیم پایه اول کودکان دو زبانه میشود.
خلاصه ماشینی:
نتايج در اين پژوهش نشان داد که آموزش کتاب کمک درسي خواندن کردي بر اساس روش آميخته در دو گروه کنترل و آزمايش از نظر خواندن در مرحله نخستين مرحله ي فراگيري خواندن و نوشتن و در مؤلفه هاي دست خط و نوشتن در املاء به نفع گروه آزمايش است .
فرضيه اصلي: آموزش کتاب کمک درسي خواندن کردي بر اساس روش آميخته بر تقويت خواندن و نوشتن در کتاب فارسي بخوانيم و بنويسيم پايه اول ابتدايي کودکان دوزبانه شهرستان مريوان مؤثر است .
آموزش کتاب کمک درسي خواندن کردي بر اساس روش آميخته بر تقويت خواندن در بعد توسعه آمادگي خواندن و نوشتن در کتاب فارسي بخوانيم و بنويسيم پايه اول ابتدايي کودکان دو زبانه مؤثر است .
٢. آموزش کتاب کمک درسي خواندن کردي بر اساس روش آميخته بر تقويت خواندن در بعد نخستين مرحله فراگيري خواندن و نوشتن در کتاب فارسي بخوانيم و بنويسيم پايه اول ابتدايي کودکان دو زبانه مؤثر است .
٣. آموزش کتاب کمک درسي خواندن کردي بر اساس روش آميخته بر تقويت خواندن و نوشتن در بعد رسم الخط در کتاب فارسي بخوانيم و بنويسيم پايه اول کودکان دو زبانه مؤثر است .
٤. آموزش کتاب کمک درسي خواندن کردي بر اساس روش آميخته در تقويت خواندن و نوشتن در بعد املاء در کتاب فارسي بخوانيم و بنويسيم پايه اول ابتدايي کودکان دو زبانه مؤثر است .
بحث و نتيجه گيري در اين پژوهش تأثير کتاب کمک درسي خواندن کردي (بر اساس روش آميخته ) بر تقويت خواندن و نوشتن در کتاب فارسي پايه اول کودکان دوزبانه مورد برسي قرارگرفته است .