چکیده:
مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر تابلوی هوشمند و استفاده از روشهای تدریس گرامر ـ ترجمهو شنیداری – گفتاریدر فرایند یادگیری-یادداری (یادسپاری) درس زبان انگلیسی پایه اول دوره دوم متوسطه در مدارس هوشمند بوده است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه اول دوره دوم متوسطه شهر تبریز بود که در سال تحصیلی 95-94 به مشغول به تحصیل بودند. کل دانش آموزان این مقطع 17820 نفر را شامل میشدند که از این تعداد 10051 نفر پسر و 7769 نفر دختر، میباشند. روش نمونهگیری تصادفی ساده و نمونهگیری در دسترس و روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با دو گروه گواه و آزمایش بود. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی شامل شاخصهای مرکزی چون میانه، میانگین و شاخصهای پراکندگی چون انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از تی مستقل برای بررسی همگنی گروههای کنترل و آزمایش و از تحلیل واریانس دوطرفه برای مقایسه نمرات دو گروه و از نرمافزار SPSS استفاده شد و در نهایت، تفاوت فرایند یادگیری – یادداری در دو گروه آزمایش و گواه در استفاده از تابلوی الکترونیکی کاملاً مشهود و چشمگیر بود؛ همچنین استنباط میشود که آموزش بهوسیله تابلوی هوشمند در کنار روش تدریس شنیداری – گفتاری در امر یادگیری و یادداری مهارت شنیدن تأثیر دارد و این تأثیر بیشتر از میزان کاربرد تابلوی هوشمند در کنار استفاده از روش گرامر ـ ترجمه، در بهبود فرایند یادگیری –یادداری مهارت خواندن میباشد.
خلاصه ماشینی:
تأثير تابلوهاي الکترونيکي بر يادگيري و يادداري مهارت هاي خواندن و شنيدن درس زبان انگليسي 1 عليرضا بادله تاريخ وصول : ١٣٩٥/٢/١ تاريخ پذيرش : ١٣٩٥/٤/٢ چکيده مطالعه حاضر با هدف بررسي تأثير تابلوي هوشمند و استفاده از روش هاي تدريس گرامر ـ ترجمه و شنيداري – گفتاري در فرايند يادگيري- يادداري (يادسپاري) درس زبان انگليسي پايه اول دوره دوم متوسطه در مدارس هوشمند بوده است .
براي تحليل داده ها از آمار توصيفي شامل شاخص هاي مرکزي چون ميانه ، ميانگين و شاخص هاي پراکندگي چون انحراف معيار و در سطح آمار استنباطي از تي مستقل براي بررسي همگني گروه هاي کنترل و آزمايش و از تحليل واريانس دوطرفه براي مقايسه نمرات دو گروه و از نرم افزار SPSS استفاده شد و در نهايت ، تفاوت فرايند يادگيري – يادداري در دو گروه آزمايش و گواه در استفاده از تابلوي الکترونيکي کاملا مشهود و چشم گير بود؛ همچنين استنباط مي شود که آموزش به وسيله تابلوي هوشمند در کنار روش تدريس شنيداري – گفتاري در امر يادگيري و يادداري مهارت شنيدن تأثير دارد و اين تأثير بيشتر از ميزان کاربرد تابلوي هوشمند در کنار استفاده از روش گرامر ـ ترجمه ، در بهبود فرايند يادگيري –يادداري مهارت خواندن مي باشد.