چکیده:
هدف تحقیق حاضر بررسی میزان انطباق نحوه ارائه آموزش الکترونیکی دانشگاه امیرکبیر با رویدادهای آموزشی الگوی طراحی آموزشی گانیه و بریگز بود. روش تحقیق توصیفی و تحلیلی بود. جامعه آماری این تحقیق دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی در سال تحصیلی 92-91 و کل دروس اصلی و تخصصی رشته مهندسی برق و مخابرات دوره آموزش الکترونیکی دانشگاه امیرکبیر در سال تحصیلی 92-91 و روش نمونهگیری از نوع در دسترس بود. ابزار گردآوری دادهها،شامل فهرست وارسی محقق ساختهای بود که بر اساس رویدادهای الگوی طراحی آموزشی گانیه طراحی شد. برای بررسی روایی ابزار از روایی صوری استفاده شد. ضریب پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 88/ 0 به دست آمد. برای جمعآوری دادهها، متخصصان در 5 جلسه، آموزش بر خط را بهصورت آفلاین مشاهده کردند، سپس بر اساس مشاهده، اقدام به پر کردن فهرست وارسی کردند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرمافزار SPSS انجام شد. نتیجه کلی تحقیق نشان داد که نحوه ارائه آموزش الکترونیکی دانشگاه امیرکبیر با رویدادهای آموزشی الگوی گانیه و بریگز مطابقت ندارد.
خلاصه ماشینی:
آزمون تي تک نمونه اي براي انطباق نحوه ارائه آموزش الکترونيکي با رويدادهاي آموزشي شاخص ميانگين ميانگين انحراف درجه معناداري مؤلفه اصلي فرضي استاندارد t آزادي کل رويدادهاي p>0/05 24 1/76 2/15 3 1/83 آموزشي جلب توجه ١/٢٨ ٣ ٥٥٣/ ٠/٨٣٨ ٢٤ ٠٠٥ مطلع کردن يادگيرندگان از ١/٨٠ ٣ ٠/٨٦٦ ١/١٥٥ ٢٤ ٠٠٥ اهداف يادآوري آموخته هاي p قبلي ارائه مطالب محرک ١/٨٠ ٣ ٠/٦٣٨ ١/٨٨ ٢٤ ٠٠٥ تدارک راهنمايي يادگيري ٤/٣٦ ٣ ١/٩٤ ٤/٤٨ ٢٤ ٠٠١>p فراخوان عملکرد ٤/٧٦ ٣ ١/١٢ ٥/٨٣ ٢٤ ٠٠١>p تدارک بازخورد ١/٨٠ ٣ ٠/٤٨٠ ٠/٣٦٤ ٢٤ ٠٠٥ ارزيابي عملکرد ٥/٤٤ ٣ ١ ٤/٢٦ ٢٤ ٠٠١>p افزايش ياد داري و p انتقال بر اساس جدول شماره ٤ نتايج آزمون حاکي از آن است که t به دست آمده براي کل رويدادهاي آموزشي با درجه آزادي ٢٤ برابر با ١/٧٦ مي باشد که از tجدول با درجه آزادي ٢٤ (٢/٠٦٤) کمتر است و در سطح ٠/٠٥ معني دار نيست ؛ بنابراين با ٩٥ درصد اطمينان ، نحوه ارائه آموزش الکترونيکي دانشگاه اميرکبير با رويدادهاي آموزشي انطباق ندارد.
نتايج آزمون براي مؤلفه ها حاکي از آن است که t به دست آمده براي مؤلفه هاي يادآوري آموخته هاي قبلي، تدارک راهنمايي يادگيري ، فراخوان عملکرد، ارزيابي عملکرد و افزايش ياد داري و انتقال با درجه آزادي ٢٤ به ترتيب برابر ٤/٣٣، ٥/٤،٨٣/٤٨، ٤/٤،٤٨/٢٦ مي باشد که اين مقادير از t جدول با درجه آزادي ٢٤ (٢/٠٦٤) بيشتر است و در سطح ٠/٠٥ معني دار است ؛ بنابراين با ٩٥ درصد اطمينان ، نحوه ارائه آموزش الکترونيکي دانشگاه اميرکبير با رويدادهاي آموزشي يادآوري آموخته هاي قبلي، تدارک راهنمايي يادگيري ، فراخوان عملکرد، ارزيابي عملکرد و افزايش يادداري و انتقال انطباق دارد.