چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر ویژگیهای شخصیتی با تاکید بر یادگیری فردی بر آرزوهای شغلی دانشجویان می باشد. پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه علامه طباطبائی در سال تحصیلی 95-1394 به تعداد 350 نفر بودند که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 180 نفر از روش نمونه گیری طبقه ای نسبی تعیین گردید. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه لنگرگاههای شغلی شاین، فرم کوتاه ویژگیهای شخصیتی نئو و پرسشنامه یادگیری فردی بود. اعتبار پرسشنامهها در مطالعات متعدد داخلی و خارجی تایید شده است. با مطالعه آزمایشی روی 30 نفر از دانشجویان پایایی پرسشنامههای آرزوهای شغلی و ویژگیهای شخصیتی و یادگیری فردی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 91/ 0، 86/ 0 و 90/۰ به دست آمد. دادهها توسط نرمافزار spss و Amosر دو بخش آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر) تجزیهوتحلیل شده است.نتایج تحقیق نشان می دهد ، که ویژگیهای شخصیتی در سطح خطای 05/ 0>p با آرزوهای شغلی رابطه معنادار دارند. افزون بر این اثر مستقیم ویژگیهای شخصیتی بر یادگیری فردی مثبت و معنادار میباشد. علاوه بر این اثر مستقیم یادگیری فردی بر آرزوهای شغلی معنادار است. همچنین اثر غیرمستقیم ویژگیهای شخصیتی با میانجیگری یادگیری فردی بر آرزوهای شغلی مثبت و معنادار بود. در انتها بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که افراد با شناخت ویژگیهای شخصیتی و میزان یادگیری فردی و تاثیر آنها بر آرزوهای شغلی، میتوانند به انتخاب شغل مناسب دست یابند
خلاصه ماشینی:
در انتها بر اساس يافته هاي پژوهش ميتوان نتيجه گرفت که افراد با شناخت ويژگيهاي شخصيتي و ميزان يادگيري فردي و تأثير آن ها بر آرزوهاي شغلي، ميتوانند به انتخاب شغل مناسب دست يابند.
حتي جنبه هاي عمدتا ارثي شخصيت ميتوانند توسط فرآيند يادگيري تغيير کنند، مختل شوند، از رشد باز بمانند يا امکان شکوفا شدن بيابند (داف ١، ٢٠٠٤)، به همين دليل در اين پژوهش يادگيري فردي به عنوان يک عامل اثرگذار و ميانجي بر آرزوهاي شغلي و ويژگيهاي شخصيتي فرض شده است .
در اين پژوهش سه متغير مورد مطالعه قرار گرفته است که عبارت اند از: ويژگيهاي شخصيتي (روان رنجورخويي، برون گرايي، تجربه گرايي، توافق پذيري و وجدان گرايي) به مثابه متغيرهاي مستقل ، يادگيري فردي به عنوان متغير ميانجي و همچنين آرزوهاي شغلي (شايستگي فني-کارکردي، شايستگي مديريت عمومي، ثبات سازماني، خلاقيت کارآفرينانه ، خدمت يا تأثير داشتن ، خودمختاري و استقلال ، سبک زندگي، چالش محض ) به عنوان متغير وابسته است .
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر به منظور بررسي تأثير ويژگيهاي شخصيتي و مؤلفه هاي آن (روان رنجوري ، برون گرايي، تجربه گرايي، توافق پذيري، وجدان گرايي) با تأکيد بر يادگيري فردي بر آرزوهاي شغلي دانشجويان رشته علوم تربيتي و روانشناسي مقطع کارشناسي ارشد دانشگاه علامه طباطبائي انجام گرفت .
Personal characteristics as predictors for dual career dropout versus continuation–A prospective study of adolescent athletes from German elite sport schools.
The role of personality and learning experiences in social cognitive career theory, Journal of Vocational Behavior, 66(2), 304-325.