چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین مولفههای هوش هیجانی بار- آن و دین داری در بین نوجوانان (دانشآموزان دبیرستان) در شهرستان قزوین، ناحیه یک، اجرا گردید. روش این پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع دبیرستان ناحیه یک شهرستان قزوین بود؛ نمونه عبارت از 100 نفر از دانش آموزان بودند که به صورت نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری دادهها عبارت بود از مقیاس هوش هیجانی بار- آن (1997) و مقیاس دینداری خدایاری فرد، سماواتی و اکبری زرد خانه (1388). تحلیل دادهها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند مرحلهای صورت گرفت. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد بین هوش هیجانی و دینداری و همچنین بین تمام زیر مؤلفههای هوش هیجانی (به جز کنترل استرس) با دینداری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره نیز نشان داد که هوش هیجانی بهعنوان متغیر پیشبین، میتواند دینداری را بهعنوان متغیر ملاک بهطور معنادار و مثبت پیشبینی نماید. نتایج رگرسیون چند متغیره نشان داد که هریک از زیرمولفههای هوش هیجانی (به جز زیر مؤلفهی کنترل استرس) میتوانند دینداری را بهصورت مثبت و معنا دار پیشبینی کنند و مقایسه ضرایب بتا نیز نشان داد مهمترین عامل پیشبینیکننده برای دینداری، خلق و خوی عمومی است.
خلاصه ماشینی:
نتايج رگرسيون چند متغيره نشان داد که هريک از زيرمولفه هاي هوش هيجاني (به جز زير مؤلفه ي کنترل استرس ) ميتوانند دين داري را به صورت مثبت و معنا دار پيش بيني کنند و مقايسه ضرايب بتا نيز نشان داد مهم ترين عامل پيش بينيکننده براي دين داري، خلق و خوي عمومي است .
با اين وجود بررسي پژوهش هاي مرتبط با دين داري و هوش هيجاني نشان داد که ارتباط دو متغير مذکور در جامعه ايران کمتر مورد بررسي قرار گرفته است پژوهش هايي که انجام گرديده است نيز بر اساس ابزار سنجش دين داري که متناسب با بافت و فرهنگ اجتماعي ايران باشد نبوده است و بيشتر از پرسشنامه آلپورت و رأس ٣ (قرباني، ١٣٧٧) استفاده گرديده است ؛ بنابراين به نظر ميآيد بررسي رابطه 1.
در پژوهش حاضر رابطه متغير هوش هيجاني و زير مؤلفه هاي آن به عنوان متغير پيش بين و متغير دين داري به عنوان متغير ملاک مورد بررسي و تحليل قرار گرفت .
نتيجه فرضيه اول پژوهش نشان داد بين نمره کلي هوش هيجاني بار - آن و نمره کلي دين داري مقياس خداياري فرد و همکاران با ضريب همبستگي ٠/٥٧ =r و سطح معناداري ٠/٠١ >P رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
نتيجه پژوهش در ارتباط با فرضيه دوم نشان داد بين مهارت هاي درون فردي و دين داري با ضريب همبستگي ٠/٥٦ =r و سطح معناداري ٠/٠١ >P در سطح آلفا ٠/٠١ رابطه معنادار و مثبت وجود دارد.