چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر کفایت اجتماعی و تنظیم هیجانی دانش آموزان زورگو بود. این پژوهش از نوع آزمایشی و با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل وجامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانش آموزان زورگو در سال تحصیلی 94-1393 بودند که به روش نمونهگیریخوشهای چند مرحلهای از میان جامعه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس تجدیدنظر شده زورگویی اولویوس، پرسشنامه کفایت اجتماعی و نسخه کوتاه پرسشنامه تنظیم هیجان استفاده گردید.گروه آزمایش در 8 جلسه تحت آموزش هوش هیجانی قرار گرفته و در طی این جلسات به گروه کنترل هیچ نوع آموزشی داده نشد.نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد بین دانش آموزان زورگو گروه آزمایش و گروه کنترل در کفایت اجتماعی و تنظیم هیجان تفاوت معناداری وجود دارد. بهعبارتدیگر میانگین مؤلفههایکفایت اجتماعی و تنظیم هیجان گروه آزمایش بعد از آموزش هوش هیجانی متفاوت است. این نتایج حاکی است که آموزش هوش هیجانی میتواندکفایت اجتماعی و تنظیم هیجان دانشآموزان زورگو را تعدیل نماید.
خلاصه ماشینی:
نتايج تحليل کوواريانس چند متغيري نشان داد بين دانش آموزان زورگو گروه آزمايش و گروه کنترل در کفايت اجتماعي و تنظيم هيجان تفاوت معناداري وجود دارد.
Wang, Ianotti & Luk 10.
Gresham& Sugai& Horner 4.
Felner, Lease & Philips 6.
Marquez, Martin & Brackett 2.
Frederickson, petrides &Simmonds 5.
Abdolmanafi, Hamidi & Ebadi 4.
باتوجه به اهميت اين مسأله ، هدف اصلي پژوهش حاضر بررسي تأثير آموزش هوش هيجاني بر کفايت اجتماعي و تنظيم هيجاني دانش آموزان زورگو درنظرگرفته شد تا شواهد پژوهشي در اين خصوص فراهم شود.
يافته هاي پژوهش نتايج نشان داد که از ميان دانش آموزان گروه آموزش هوش هيجاني ٥٦/٢٥ درصد (٩ نفر) پايه دوم و ٤٣/٧٥ (٧ نفر) نيز پايه سومدوره دوم متوسطه بودند.
همچنين در ارتباط با تنظيم هيجاني نتايج مطالعه حاضر نشان داد که آموزش هوش هيجاني بر مؤلفه هايمثبت و منفي تنظيم شناختي هيجان دانش آموزان زورگو مؤثر ميباشد.
نتايج تحليل کوواريانس چند متغيره نشان داد بين دانش آموزان زورگو گروه آزمايش و گروه کنترل در مؤلفه هاي مثبت و منفي تنظيم شناختي هيجان تفاوت معناداري وجود دارد.
The correlation between the emotional with social competence in female students at high schools of Damavand city.
Emotional intelligence as predictor of mental, social and physical health in university students, The Spanish journal of psychology.
Trait emotional intelligence as a predictor of socioemotional outcomes, Research department of clinical, educational, and health psychology, university college london, uk.
Relating emotional intelligence to social competence and academic achievement in high school students.
Trait emotional intelligence, psychological well-being and peer-rated social competence in adolescence.