چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی کیفی یادگیری زبان انگلیسی برنامه درسی آموزش متوسطه بر اساس مدل وین شتین و فانتینی بود. روش تحقیق پژوهش حاضر، کیفی و برای گردآوری دادهها از روش مصاحبهی ساختار نیافته استفاده شد. جامعهی مورد بررسی در این پژوهش شامل کلیهی دبیران انگلیسی زن و مرد شهر کرج بود. تعداد افراد نمونه با معیار اشباع نظری تعیین گردید که بعد از مصاحبه با 25 دبیر مصاحبه به حد اشباع رسید. یافتههای حاصل از تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که عواملی چون قدیمی بودن کتابهای زبان ، مطلوب نبودن محتوای کتاب، عدم تمرکز برنامهی درسی بر مهارتهای چهارگانه زبان ، مجرب نبودن دبیران زبان خارجه و عدم تسلط آنها بر روشهای نوین و مؤثر تدریس، محتوای مبنی بر گرامر، تکیه بر محیط مبتنی بر متن، دانش آموزان بیعلاقه و بیانگیزه ، تألیف کتاب بر مبنای روش ترجمهی دستوری در یادگیری زبان انگلیسی مؤثر میباشند.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي حاصل از تجزيه وتحليل داده ها نشان داد که عواملي چون قديمي بودن کتاب هاي زبان ، مطلوب نبودن محتواي کتاب ، عدم تمرکز برنامه ي درسي بر مهارت هاي چهارگانه زبان ، مجرب نبودن دبيران زبان خارجه و عدم تسلط آن ها بر روش هاي نوين و مؤثر تدريس ، محتواي مبني بر گرامر، تکيه بر محيط مبتني بر متن ، دانش آموزان بي علاقه و بي انگيزه ، تأليف کتاب بر مبناي روش ترجمه ي دستوري در يادگيري زبان انگليسي مؤثر مي باشند.
رحيمي (١٣٧٤) علت افت تحصيلي دانش آموزان اصفهان در درس زبان انگليسي را در چهار زمينه تقسيم بندي کرده است : عدم استفاده از روش هاي نوين تدريس ، پرجمعيت بودن کلاس ها، عدم استفاده از وسايل کمک آموزشي و مشکلات کتاب هاي درسي.
همچنين نتايجي که از اين پژوهش برمي آيد مي تواند مسئولين نظام آموزشي، طراحان برنامه درسي، تکنولوژيست هاي آموزشي و معلمان زبان انگليسي را در جهت بهبود يادگيري و آموزش زبان انگليسي کمک نمايد تا دانش آموزان بتوانند بهتر و بيشتر بر اين درس تسلط پيدا کنند؛ بنابراين اهداف و سؤالات پژوهش عبارت اند از: هدف کلي : برسي يادگيري زبان انگليسي در مقطع متوسطه بر اساس مدل وين شتين و فانتي ني .
٥- دانش آموزان مقطع متوسطه بيشترين تمايل را نسبت به يادگيري چه مطالبي در درس زبان انگليسي دارند؟ مرحله کدگذاري باز: - مهارت صحبت کردن ، چون در اين مهارت ضعف دارند.
تئوري زمينه اي : توجه به رشد مهارت ها در تدوين برنامه ي درسي زبان انگليسي بسيار مهم مي باشد؛ تأليف کتاب ها بايد بر اساس روش يادگيري از طريق محاوره يا همان CLT باشد.