چکیده:
موضوع این مقاله بررسی آیاتی از قرآن کریم در ارتباط با «عالم ذر» با نظری بر روایات و منابع اسلامی است. ذر در لغت به دو معنی آمده است، مورچۀ ریز و ذرات پراکنده در هوا. منشأ نامگذاری دوران قبل از دنیای انسان به عالم ذر، روایاتی است که از اهل بیت(ع) صادر شده است. دربارۀ خلقت انسان از گل آیات متعددی در قرآن کریم وجود دارد و روشن میشود که از نظر قرآن همۀ انسانها از خاک یا از گل در قالب ذرهای نادیدنی خلق شدهاند و در همان عالم بود که امانت الهی بر او عرضه شد و بر بندگی خدا و عدم بندگی شیطان از او پیمان گرفته شد. آن بدن ذرهای حاوی همۀ کدهای اطلاعاتی انسان است و برای ورود به زندگی دنیا به بدن پدر و مادر ورود پیدا میکند و در آنجا ساخت و ساز میشود و به سلول حیاتی به نام نطفه تبدیل میگردد؛ نطفه ای که امشاج است و استعدادهای نورانی و ظلمانی در وجود او به ودیعت گذاشته میشود تا زمینهای برای آزمون بندگی خالصانۀ خدای منان باشد و خویشتنداری در مسیر بندگی معنا پیدا کند. نطفۀ تشکیل شده در بدن مادر (قرار مکین) رو به رشد میگذارد و به علقه، مضغه و... تبدیل میشود تا اینکه به صورت طفلی متولد شود و دوران درس و بحث مدرسۀ دنیای خود را طی کند. جالب است که بر اساس روایات و اشارات قرآن کریم برای احیاء انسانها در قیامت نیز همین مسیر طی میگردد و طینت افراد بشر در دل خاک قرار میگیرد و بارانهای مخصوصی زمینۀ رشد آنان را به صورت جنین فراهم میکنند تا این که با نفخ صور دوم از دل خاک بر آیند.
خلاصه ماشینی:
دربارٔە خلقت انسان از گل آیات متعددی در قرآن کریم وجود دارد و روشن می شود که از نظر قرآن همۀ انسان ها از خاک یا از گل در قالب ذره ای نادیدنی خلق شده اند و در همان عالم بود که امانت الهی بر او عرضه شد و بر بندگی خدا و عدم بندگی شیطان از او پیمان گرفته شد.
جالب است که بر اساس روایات و اشارات قرآن کریم برای احیاء انسان ها در قیامت نیز همین مسیر طی می گردد و طینت افراد بشر در دل خاک قرار می گیرد و باران های مخصوصی زمینۀ رشد آنان را به صورت جنین فراهم می کنند تا این که با نفخ صور دوم از دل خاک بر آیند.
نقد و بررسی نظر فوق با متن قرآن سازگاری ندارد زیرا اگر منظور از خلقت انسان از گل ، فقط خلقت آدم ابوالبشر باشد در این صورت حضرت آدم (ع ) پس از خلقت در پیکرٔە انسانی ، باید به نطفه تبدیل شود (ثم جعلناه نطفة ) در حالی که چنین چیزی نبوده است .
گرچه برخی از مفسران ، این دوران را زمانی دانسته اند که انسان به صورت نطفه یا خاک بوده است [١٦، ج١، ص٧٠؛ ١٧] اما به نظر برخی دیگر، این دوران مربوط به قبل از ورود به صلب پدران است ، یعنی همان ذره ای که در حالت وجودی موت است ولی برای پا گذاشتن به عرصۀ حیات و جنبش استعداد دارد و هنگامی که مشیت الهی تعلق گیرد، به صلب انسانی ذی حیات منتقل می شود و از راه صلب به بیضه ها راه می یابد و با ژن هایی در هم می آمیزد و امشاج می گردد و به رحم مادر منتقل می گردد و بالاخره به عرصۀ حیات و جنبش پا می گذارد.
تفسیر نمونه ، تهران ، دار الکتب الاسلامیه .