Skip to main content
متن و ترجمه بیش از 393,000 حدیث شیعه در پایگاه نورحدیث ...
فهرست مقالات

نقد آراء فاطمه مرنیسی در خصوص حجاب

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (18 صفحه - از 177 تا 194)

کلیدواژه ها :

زن ،مرنیسی ،حجاب و روایت

کلید واژه های ماشینی : مرنیسی ، حجاب ، زنان ، پیامبر ، نقد ، اسلام ، حدیث ، پرده ، کتاب ، فقه

مقالة حاضر تلاشی است در جهت نقد و تحلیل کتاب زنان پرده‌نشین و نخبگان جوشن‌پوش نوشته فاطمه مرنیسی. نویسندة کتاب با تکیه بر دو منبع تاریخی؛ تاریخ طبری و سیرة ابن هشام تحلیل‌های خود را ارائه کرده است. محدودیت منابع مورد استفاده نویسنده و عدم اتقان علمی آنها، همچنین عدم رعایت شاخصه‌های پژوهش در تحلیل و نقد مطالب، کتاب حاضر را از جهات بی‌شماری قابل تأمل ساخته است. اما لغزش نویسنده در چند جا نمود بیشتری دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: استنباط اشتباه از آیه 53 سورة احزاب، روش نادرست نویسنده در نقد احادیث مذمت زنان و سرانجام ترسیم چهره‌ای نادرست از پیامبر اسلام (ص).

خلاصه ماشینی:

"نویسنده اگرچه این نظر را رد می‌کند اما بعد از رد بدون دلیل و القاء شبهه به ذهن خواننده، خود علتی را بیان نمی‌کند، در حالی که برای آگاهان در این حوزه روشن است که اختلاف میان فقهاء شیعه و اهل سنت در زمینة مسائل عبادی، تنها منحصر به این دو مورد نمی‌شود بلکه با قاطعیت می‌توان ابراز کرد که در تمام ابواب فقهی از طهارت، نماز، روزه، حج و غیره گرفته تا دیگر ابواب غیرعبادی، تفاوت‌های بسیار زیادی وجود دارد. آیة مورد نظر چنین می‌گوید: «ای مؤمنان، به خانه‌های پیامبر داخل نشوید مگر آنکه اذن دهد و بر سفرة طعامش دعوت کند در آن حال هم نباید زودتر از وقت آمده و به ظروف غذا چشم انتظارگشائید بلکه موقعی که دعوت شده‌اید بیایید و چون غذا تناول کردید زود از پی کار خود متفرق شوید نه اینکه آنجا به سخن‌رانی و سرگرمی و انس بپردازید که این کار پیغمبر را آزار می‌دهد و او از روی شرم به شما، اظهار نمی‌دارد ولی خدا را از شما بر اظهار حق خجلتی نیست و هر گاه از زنان رسول کالائی می‌طلبید از پس پرده بطلبید که حجاب برای آنکه دل‌های شما پاک و پاکیزه بماند بهتر است» (احزاب، آیه 53). افسانه‌ای که مرنیسی با تکیه بر تاریخ طبری نقل کرده شخصیت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام را به گونه‌ای دیگر ترسیم می‌کند و به نظر می‌رسد این مطالب مورد اعتماد خود طبری نیز نبوده است زیرا او در کتاب تفسیر خویش به نقل این داستان نپرداخته و حتی اشاره‌ای بدان نکرده است و همین نشانگر آن است که از نظر وی آنقدر استحکام نداشته تا در تفسیر آیه از آن بهره‌ گیرد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.