چکیده:
هدف از انجام این پژوهش، طراحی و تدوین راهبرد توسعة ورزش در اداره کل تربیت بدنی دانشگاه فردوسی مشهد بود. نمونة آماری این پژوهش 33 نفر از مدیران، معاونان، کارشناسان و همینطور خبرگان تربیت بدنی دانشگاه فردوسی مشهد بودند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامة محققساختهای بود که روایی آن را چند تن از متخصصان مدیریت ورزشی تأیید کردند و پایایی آن با آلفای کرونباخ 85/0 محاسبه شد. پرسشنامه شامل 53 گویة رتبهبندیشده در زمینة قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای اداره کل تربیت بدنی دانشگاه فردوسی بود. پس از تجزیهوتحلیل قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدها و تشکیل ماتریس ارزیابیِ هر یک از عوامل داخلی و خارجی اداره کل تربیت بدنی دانشگاه فردوسی، محرز شد که اداره کل تربیت بدنی دانشگاه فردوسی مشهد باید از راهبرد محافظهکارانه (wo) برای توسعة ورزش خود بهره بگیرد. در ادامه با رسم ماتریس برنامهریزی استراتژیک کمّی عوامل داخلی و خارجی، استراتژی استفاده از مدیران بلندپایة دانشگاه در برنامهریزیهای بلندمدت ورزش نیز در رتبة اول از منظر اولویت در استراتژیها قرار گرفت.
خلاصه ماشینی:
"جدول5- استراتژیهای هشتگانة اداره کل تربیت بدنی دانشگاه فردوسی مشهد 1 استفاده از آموزش مجازی در جهت افزایش تخصص کارشناسان 2 برگزاری کلاسهای ارتقای مربیان و کارشناسان زیر نظر فدراسیونها و هیئتهای ورزشی 3 استفاده از اینترنت و شبکههای مجازی در خصوص توسعة ورزش همگانی 4 استفاده از کارکنان و پیشکسوتان در میزبانی برگزاری مسابقات و المپیادهای ورزشی در جهت افزایش رضایت شغلی و استفاده از تجربیات پیشکسوتان 5 استخدام نخبگان و استعدادهای ورزشی دانشگاه در جهت افزایش نیروی انسانی متخصص 6 تعامل با مدیران و مشاوران نخبة ادارات، فدراسیونها و هیئتهای ورزشی 7 استفاده از مدیران بلندپایة دانشگاه در برنامهریزیهای بلندمدت ورزش دانشگاه 8 استخدام افراد متخصص و واجد شرایط یکی از تکنیکها و ابزارهای بسیار شایع در ارزیابی گزینههای استراتژیک و مشخصکردن جذابیت نسبی استراتژیها که در مرحلة تصمیمگیری مورد استفاده قرار میگیرد، ماتریس برنامهریزی استراتژیک کمی است."