چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، آزمون مدل اثربخشی حمایت از لیگ برتر فوتبال ایران بود. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی ـ پیمایشی میباشد. جهت انجام پژوهش، 515 نفر از تماشاچیان لیگ برتر فوتبال ایران با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شده و در آن شرکت نمودند. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی (با اصلاحاتی جزئی) از نکویی برازش برخوردار میباشد و حمایت از لیگ برتر فوتبال موجب افزایش آگاهی از محصول، بهبود وجهۀ حامی، مسئولیتپذیری اجتماعی و تمایل به خرید از حامی میشود. همچنین، آگاهی از حامی، وجهۀ حامی، مسئولیتپذیری اجتماعی و سازگاری، تأثیر مثبتی بر تمایل به خرید از حامی دارد؛ اما تأثیر رفتار منفی و بازاریابی کمین بر تمایل به خرید از حامی منفی میباشد. بهطورکلی، میتوان گفت که حمایت از لیگ برتر فوتبال، تأثیر مثبتی بر نگرش جامعۀ هدف نسبت به حامی دارد و از اثربخشی برخوردار میباشد.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی (با اصلاحاتی جزئی) از نکویی برازش برخوردار میباشد و حمایت از لیگ برتر فوتبال موجب افزایش آگاهی از محصول ، بهبود وجهۀ حامی، مسئولیت پذیری اجتماعی و تمایل به خرید از حامی میشود.
Cunningham, Cornwell & Coote در این ارتباط ، کشاک (٢٠٠٤) حمایت ورزشی ١ را حمایت از یک ورزش ، سازمان و یا رویداد ورزشی توسط یک شخص و یا یک شرکت برای کسب منافع یا سود دوجانبه تعریف میکند (کشاک، ٢٠٠٤، ٢٠).
Olkkonen, Tikkanen & Alajousijarvi اثربخشی لازم برای شرکت های حامی برخوردار است و لذا، تمایل به سرمایه گذاری در این بخش افزایش پیدا خواهد کرد.
Erik / / + مسئولیت پذیری اجتماعی / + / / / وجهۀ حامی + آگاهی از محصولات حامی / / / / + + + + / / / / تمایل به خرید + سازگاری + جانب داری از لیگ / برتر فوتبال / / / بازاریابی کمین / / / رفتار منفی شکل ٢ـ مدل نظری حمایت اثربخش از لیگ برتر فوتبال ایران روش شناسی پژوهش پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی ـ پیمایشی میباشد.
Geffrey, Robert, Donovan, Billie & Arcy یا رویداد موردعلاقۀ خود میباشند، تأثیر کمتری از بازاریابی کمین رقبای حامی رسمی لیگ برتر میپذیرند.
Uhrich, Koenigstorfer & Klein مطلوبی بر متغیرهای موردنظر حامیان (مانند مسئولیت پذیری اجتماعی، وجهۀ حامی و تمایل به خرید از آن ) دارد.
International Journal of Sports Marketing & Sponsorship, 9(2), 79-92.
International Journal of Sports Marketing & Sponsorship, 9(2), 79-92.