چکیده:
هدف از پژوهش حاضر که از نوع مطالعات توصیفی و پیمایشی میباشد، بررسی استعدادیابی و نقش تجارب حرکتی داوطلبان در موفقیت آنها در آزمونهای ورودی رشتۀ تربیتبدنی بود. نمونۀ آماری را 710 نفر از داوطلبان سال تحصیلی 90ـ89 دانشگاه پیامنور که بهصورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند، تشکیل دادند. شایانذکر است که از آزمون کلموگروف ـ اسمیرنوف جهت بررسی نرمالبودن دادهها، آزمون لون برای بررسی تجانس واریانس، آزمون یومن ویتنی جهت بررسی تفاوت بین میانگین رتبهها و آزمون تی مستقل بهمنظور بررسی تفاوت بین میانگینها استفاده گردید. نتایج نشان میدهد که در وضعیت استقامت عضلات کمربند شانهای و عضلات شکم و چابکی داوطلبان با دیپلم تربیتبدنی نسبت به داوطلبان با دیپلم غیرتربیتبدنی تفاوت معناداری بهلحاظ آماری مشاهده نمیشود و تنها نیروی عضلانی داوطلبان دیپلم تربیتبدنی نسبت به سایر دیپلمها تفاوت معناداری داشته و بالاتر میباشد. یافتههای پژوهش حاضر از این جهت حائز اهمیت و تحلیل میباشند که محدودکردن زمینههای پذیرش دانشجوی تربیتبدنی در مقاطع بالاتر (بهویژه کارشناسیارشد) به دانشآموختگان تربیتبدنی نمیتواند ایدۀ قابلقبولی باشد و ممانعت از ورود آن دسته از داوطلبانی که دارای علاقۀ واقعی به تحصیل در رشتۀ تربیتبدنی هستند؛ اما سوابق تحصیلی آنها در رشتۀ غیرهمنام میباشد، فاقد توجیه علمی بوده و استمرار روند فعلی مبنی بر آزادگذاشتن ورود به این رشته از سایر رشتههای تحصیلی، زمینۀ جذب بهتر استعدادهای ورزشی در این رشته را فراهم خواهد آورد.
خلاصه ماشینی:
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور تهران تاریخ دریافت : ١٣٩١/٠٩/٠٣ تاریخ پذیرش :١٣٩٢/٠٢/٠٨ چکیده هدف از پژوهش حاضر که از نوع مطالعات توصیفی و پیمایشی میباشد، بررسی استعدادیابی و نقش تجارب حرکتی داوطلبان در موفقیت آن ها در آزمون های ورودی رشتۀ تربیت بدنی بود.
یافته های پژوهش حاضر از این جهت حائز اهمیت و تحلیل می باشند که محدودکردن زمینه های پذیرش دانشجوی تربیت بدنی در مقاطع بالاتر (به ویژه کارشناسیارشد) به دانش آموختگان تربیت بدنی نمی تواند ایدة قابل قبولی باشد و ممانعت از ورود آن دسته از داوطلبانی که دارای علاقۀ واقعی به تحصیل در رشتۀ تربیت بدنی هستند؛ اما سوابق تحصیلی آن ها در رشتۀ غیرهمنام می باشد، فاقد توجیه علمی بوده و استمرار روند فعلی مبنی بر آزادگذاشتن ورود به این رشته از سایر رشته های تحصیلی، زمینۀ جذب بهتر استعدادهای ورزشی در این رشته را فراهم خواهد آورد.
1. Haywood دراین زمینه ، در پژوهش حاضر سعی خواهد شد به این سؤالات پاسخ داده شود که استعدادیابی و گزینش برترین ها برای ادامۀ تحصیل در رشتۀ تربیت بدنی از طریق آزمون های سنجش قابلیت های جسمانی تمکان پذیر میباشد؟ آیا استعدادهای ورزشی با تجارب حرکتی افراد در ارتباط است ؟ آیا انتخاب دانشجویان تربیت بدنی از بین دارندگان دیپلم ورزش و یا درنظرگفتن سهم و اعمال ضریب بر آزمون ورودی آن ها می تواند در انتخاب بهترین ها برای ادامۀ تحصیل یاریرسان باشد؟ روش شناسی پژوهش پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی ـ پیمایشی میباشد.
Effect of a scientific background and experience academic success of students in physical education.
Institute of Physical Education and Sport Sciences.
Faculty of Physical Education and Sport Sciences; Tehran University.