چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، تأثیر جهتگیری انگیزشی خودمختاری و کنترلی بر وفاداری به تیم در بینندگان تلویزیونی رقابتهای فوتبال بود. بدینمنظور، 400 نفر از افراد دردسترسی که رقابتهای فوتبال باشگاهی کشورهای اروپایی را در فصل 2016ـ2015 از تلویزیون تماشا میکردند، بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. برای سنجش انگیزۀ تماشای بازیها از پرسشنامۀ علاقۀ ورزشی فانک و همکاران (2002) و مقیاس اس. پی. ای. ای. دی فانک و همکاران (2012) استفاده گردید و بهمنظور سنجش وفاداری به تیم از پرسشنامۀ نیل و فانک (2006) بهره گرفته شد. علاوهبراین، برای تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان میدهد که جهتگیری انگیزشی خودمختاری و کنترلی، نیازهای متفاوتی را در مصرفکنندگان رسانهای ورزش برآورده میکنند. همچنین، مشاهده میشود که جهتگیری انگیزشی خودمختاری، تأثیر معناداری بر وفاداری به تیم دارد؛ اما، تأثیر جهتگیری انگیزشی کنترلی بر وفاداری به تیم معنادار نمیباشد؛ بنابراین، برای شناسایی طرفداران وفادار بهتر است جهتگیری انگیزشی آنها موردتوجه قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
آنچه پژوهش حاضر را از سایر مطالعات متمایز میسازد، استفاده از نظریۀ خودتعیینی برای توسعۀ مدل انگیزة مصرف رسانه ای ورزش و تأثیر دو رویکرد حاصل از آن بر وفاداری به تیم در بینندگان تلویزیونی رقابت های فوتبال است .
علاوه براین ، بیشتر مطالعاتی که دراین زمینه انجام شده اند، نقش انگیزه های تماشاگران را بر عواملی مانند تعداد حضور، خرید کالا، تماشای بازیهای تیم موردعلاقه و غیره بررسی کرده اند؛ لذا، در پژوهش حاضر به بررسی تأثیر دو جهت گیری انگیزشی به طور جداگانه بر وفاداری (که یک عامل روان شناختی است ) در مصرف کنندگان رسانه ای ورزش پرداخته شده است ؛ زیرا، براساس مطالعات پیشین (دسی و رایان ، ١٩٨٥؛ فانک و همکاران ، ٢٠١٢)، هریک از این دو جهت گیری انگیزشی، نیازهای مختلفی را برآورده میکند؛ لذا، احتمالا دارای تأثیرات متفاوتی بر نگرش و رفتار مصرف کنندگان ورزشی خواهند بود؛ بنابراین ، با توجه به مطالب ذکرشده و اهمیت موضوع ، هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر جهت گیری انگیزشی خودمختاری و کنترلی بر وفاداری به تیم در بینندگان تلویزیونی رقابت های فوتبال باشگاهی کشورهای اروپایی (فصل ٢٠١٦ـ٢٠١٥) بود.
Mahony, Madrigal & Howard اجتماعی و پیوند خانوادگی را برآورده میسازد که این امر با یافته های فانک و همکاران (٢٠١٢) هم راستا است .
James & Ridinger وفاداری به تیم به عنوان یک متغیر واسطه ای بر رفتارهای فعال (مانند خرید کالاهای مربوط به تیم موردعلاقه و حضور در استادیوم ) مصرف کنندگان رسانه ای ورزش موردبررسی قرار گیرد.
Journal of Sport & Social Issues, 21(2), 156-78.