چکیده:
تماشاچیانی که برای تماشای مسابقات ورزشی در ورزشگاهها حضور مییابند، اهمیت خاصی برای هر لیگ ورزشی داشته و بهعنوان مهمترین سرمایة باشگاههای حرفهای محسوب میشوند؛ زیرا، علاوهبر آنکه به لیگهای ورزشی هویت میبخشند، با خرید بلیت مسابقات نقش برجستهای را در کسب درآمد برای لیگهای ورزشی ایفا میکنند. دراینراستا، پژوهش حاضر با هدف تحلیل و بررسی عوامل موثر بر کاهش استقبال تماشاگران ایرانی از حضور در استادیومها و تماشای فوتبال صورت گرفت. روش این پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی بوده و بهلحاظ هدف کاربردی میباشد. جامعة آماری آن را تمامی تماشاگران پانزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال در کشور تشکیل دادند. نمونهگیری نیز بهصورت خوشهای و سهمیهای و با درنظرگرفتن مناطق پنجگانه کشور انجام گرفت و از تکنیک تاپسیس برای بررسی وزندهی شرکتکنندگان به عوامل استفاده شد. همچنین، از پرسشنامههای کاروالهو و همکاران (2014) و جورجنسن (2015) نیز بهره گرفته شد و روایی صوری و محتوایی آن از طریق نظرخواهی از اساتید مدیریت ورزشی موردتایید قرار گرفت و پایایی درونی آن از طریق آلفای کرونباخ معادل (81/ 0) محاسبه گردید. یافتهها نشان میدهد که از نظر تماشاگران، عوامل جذابیت بیشترین اهمیت را داشته و پس از آن عوامل اقتصادی در رتبه بعدی قرار دارد. عوامل مشوقزا نیز از کمترین اهمیت برخوردار بودهاند. برمبنای نتایج به سیاستگذاران پیشنهاد میشود که به عوامل جذابیت محیط استادیومها و نیز ابعاد اقتصادی آن توجه ویژهای داشته باشند.
خلاصه ماشینی:
1. European Football Statistics در مطالعات مشابه در دیگر کشورها نیز به بررسی دلایل کاهش تماشاگران پرداخته شده است ؛ به عنوان مثال ، سولبرگ و میهاس ١ (٢٠١٤) در پژوهشی که به منظور بررسی کاهش تماشاچیان فوتبال در کشور نروژ انجام دادند، بیان کردند که از سال های (١٩٩٧) تا (٢٠٠٧) تعداد تماشاچیان در این کشور افزایش یافته و از چهار هزار نفر به ١٠ هزار نفر رسیده بوده است ؛ اما ناگهان طی شش سال بعد؛ یعنی از سال (٢٠٠٧) تا (٢٠١٢) این روند معکوس شده و آن ها با کاهش ٦٨ درصدی در تعداد تماشاگران خود مواجه بوده اند.
Kringstad & Solberg میتواند از دیگر دلایل خالیبودن استادیوم ها باشد؛ درحالیکه دیدن مسابقات فوتبال به طور زنده در اغلب کشورهای اروپایی برای تماشاگران و علاقه مندان تنها با پرداخت هزینه امکان پذیر است .
Jons & Ransley به گونه ای است که اغلب خارج از منطقۀ شهری و در حاشیۀ شهرها میباشد و این عامل دسترسی افراد به ورزشگاه ها را سخت نموده و هزینه ای اضافی را برای آن ها به همراه خواهد داشت ؛ درحالیکه استادیوم های تیم های مطرح اروپایی علاوه براین که در داخل حریم شهری قرار دارند، برای رفاه حال تماشاگران خود امکاناتی چون ایستگاه های اتوبوس شهری و یا حتی مترو را در نزدیکی استادیوم مستقر کرده اند (اسچریبر و استوت ١، ٢٠١٢؛ کاروال هو و همکاران ، ٢٠١٤).