چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تمرینات ادراکی ـ حرکتی بر رشد اجتماعی کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر بود. بدینمنظور، 24 کودک دختر و پسر (گروه تجربی 12 نفر و گروه کنترل 12 نفر) کمتوان ذهنی آموزشپذیر شهر اصفهان (میانگین سنی22/1±80/8 سال و ضریب هوشی 92/1±73/66) بهصورت هدفمند انتخاب شدند. شرکتکنندگان براساس ضریب هوشی ثبتشده و عملکرد خود در پرسشنامة رشد اجتماعی (پرسشنامة رشد اجتماعی وایلند) همسان گشته و در گروههای تجربی و کنترل قرار گرفتند. گروه تجربی بهمدت هشت هفته، هر هفته سه جلسۀ 45 دقیقهای و درمجموع، 24 جلسه در برنامة تمرینات ادراکی ـ حرکتی شرکت نمود و گروه کنترل به فعالیتهای روزمرۀ خود پرداخت. شایانذکر است که جمعآوری اطلاعات شرکتکنندگان بهشکل پیشآزمون و پسآزمون انجام گرفت و بهمنظور مقایسۀ دو گروه از روش آماری تحیل کوواریانس استفاده گردید (0.05>P). نتایج نشان میدهد که بین عملکرد دو گروه تجربی و کنترل در رشد اجتماعی کلی تفاوت معناداری بهلحاظ آماری وجود دارد (P=0.004)؛ بنابراین، میتوان گفت تمرینات ادراکی ـ حرکتی میتواند برنامۀ مناسبی جهت افزایش رشد اجتماعی کودکان کمتوان ذهنی باشد.
خلاصه ماشینی:
"نتایج پژوهش حاضر نشان داد که انجام تمرینات ادراکی ـ حرکتی یک عامل تأثیرگذار مثبت بر رشد اجتماعی کودکان کمتوان ذهنی میباشد که طبق نتایج مطالعات پیشین و نیز یافتههای پژوهش حاضر میتوان بیان داشت که شرکت در برنامههای حرکتی برای کودکان کمتوان ذهنی دارای اهمیت است و بهعنوان یک شیوۀ توانبخشی میتواند منجر به افزایش ارتباطات و رشد اجتماعی این کودکان شود؛ ازاینرو، با توجه به چهار ویژگی مداخلات ادراکی ـ حرکتی (یعنی لذتبخشبودن، متنوعبودن، جنبۀ حرکتی و بازداشتن و جنبۀ یادگیری و آموزشی داشتن) میتواند در بهبود کیفیت زندگی این کودکان مؤثر باشد و از این طریق سبب سازگاری بهتر و ایجاد خودکفایی در آنها شود تا آنها بتوانند بهعنوان افرادی که در زندگی دارای توانایی انجام فعالیتهای مربوط به امور شخصی مانند بهداشت شخصی، توانایی لباسپوشیدن، غذاخوردن، انجام کارهای مفید در حد توان خود میباشند، در اولویت قرار گیرند.
Exploring the effect of rhythmic movements' perceptual motor development and social adaptation of mentally retarded children.
استناد به مقاله Effect of Perceptual- Motor Exercise on Social Growth in Children with Educable Intellectual Disability F.
Assistant Professor of Motor Behavior, University of Isfahan Received: 2016/03/06 Accepted: 2016/10/01 Abstract The purpose of this study was to investigate the effect of perceptual-motor exercise on social growth in children with educable intellectual disability.
In conclusion, it may say perceptual-motor exercise can to enhance suitable program social growth in mentally retarded children.
Keywords: Perceptual – Motor Exercise, Social Growth, Children with Educable Intellectual Disability"