چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی یادگیری کنترل حرکتی پیشبینانه در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی درمقایسه با کودکان عادی بود. بدینمنظور، از بین دانشآموزان پسر 12ـ7 سالۀ شهر تبریز، 12 کودک با اختلال هماهنگی رشدی با استفاده از آزمونهای "پرسشنامۀ اختلال هماهنگی رشدی والدین"، "سیاهۀ مشاهدۀ حرکتی معلمان" و "آزمون برونیکز اوزرتسکی" و نیز 12 کودک عادی همتا از نظر هوشی و سن تقویمی بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. از شرکتکنندگان خواسته شد هدف متحرکی را در مسیر دایرهای بر روی مانیتور با استفاده از دستههای کنترلی بازی با استفاده از تکلیف پیگردی چرخان ردیابی کنند. کنترل پیشبینانه نیز با استفاده از متغیرهایی که نشاندهندۀ رفتار و موفقیت ردیابی دستی بود، اندازهگیری گشت. نتایج حاصل از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان میدهد که بین کودکان با اختلال هماهنگی رشدی و عادی در شاخصهای کنترل پیشبینانه شامل: زمان کلی باقیماندن بر هدف (P=0.049)، زمان متوالی باقیماندن بر هدف (P=0.016)، فاصله از هدف (P=0.002) و سرعت حرکت (P=0.001) تفاوت معناداری وجود دارد. بهطورکلی، بهنظر میرسد کودکان با اختلال هماهنگی رشدی احتمالاً نسبت به گروه کنترل در تحکیم و یادگیری کنترل حرکتی پیشبینانه و ایجاد مدل درونی کنترل حرکات دارای نقص هستند و از راهبرد کنترلی بازخوردی و گامبهگام استفاده میکنند. همچنین، ممکن است یک نقص زیربنایی در مدلسازی درونی در کودکان با اختلال هماهنگی رشدی وجود داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
"نتایج مطالعات مربوط به رشد ردیابی بصری پیشبینانه (5،6) نشان میدهد که از نظر مراحل رشدی، کودکان در یکسالگی قادر به ردیابی بصری یک هدف متحرک هستند و با ایجاد یک بازنمایی درونی از حرکت اشیا، بهپیشبینی فضایی و زمانی دست میزنند؛ اما در عمل دسترسی و چنگزدن به یک جسم متحرک (ردیابی دستی)، فرد باید قادر بهپیشبینی مکان بعدی حرکت جسم در فضا با American Psychological Association (APA) Developmental Coordination Disorder Von Hofsten Predictive Control توجه به موقعیت دست خود باشد.
جدول 1ـ نتایج حاصل از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر متغیرهای وابستۀ بین دو گروه در سه مرحلۀ پیشآزمون، یادداری فوری و یادداری تأخیری منبع تغییرات متغیر وابسته ویلکس لامبا درجات آزادی مقدار F سطح معناداری اندازۀ اثر زمان باقیماندن بر هدف (هزارم ثانیه) گروه - 22 و 1 43/4 *046/0 16/0 جلسه 23/0 21 و 2 6/33 *001/0 76/0 تعامل 8/0 21 و 2 52/2 *049/0 24/0 زمان متوالی بر هدف (هزارم ثانیه) گروه - 22 و 1 9/7 *01/0 26/0 جلسه 46/0 21 و 2 33/12 *001/0 54/0 تعامل 67/0 21 و 2 05/5 *016/0 32/0 فاصله از هدف (پیکسل) گروه - 22 و 1 98/10 *003/0 33/0 جلسه 37/0 21 و 2 27/17 *001/0 62/0 تعامل 54/0 21 و 2 90/8 *002/0 45/0 سرعت (پیکسل/ هزارم ثانیه) گروه - 22 و 1 18/7 *014/0 24/0 جلسه 53/0 21 و 2 9/8 *002/0 46/0 تعامل 49/0 21 و 2 9/10 *001/0 51/0 (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل 1ـ نمودار عملکرد گروههای با اختلال هماهنگی رشدی (DCD) و عادی (TD) در شاخصهای مربوط به یادگیری کنترل پیشبینانه برمبنای نتایج، در تمامی شاخصهای (TOT)، (CTT)، (DT) و (V) تفاوت دو گروه مربوط به مرحلۀ تحکیم میباشد و کودکان DCD نسبت به کودکان عادی با وجود پیشرفت عملکرد اجرایی، قادر به تحکیم و یادداری قابلیت کسبشده نبودند."