چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثر مدل TGFU بر انگیزش خودمختاری و یادگیری سرویس والیبال در دانشآموزان نوجوان شهر کرمانشاه بود. آزمودنیهای پژوهش 30 دانشآموز دبیرستانی (با میانگین سنی 32/ 16 سال) شهر کرمانشاه بودند. این پژوهش شامل سه مرحلة پیشآزمون، تمرینات به دو شیوه TGFU و سنتی و پسآزمون (یادداری) بود. تمرینات TGFU نیز شامل آموزش براساس مدل ششمرحلهای TGFU (با تاکید بر تاکتیک) بود که خود این تمرینات سنتی عبارت بود از: آموزش با تاکید بر مهارت و تکنیک. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی، روشهای آماری آزمون تحلیل واریانس مرکب 2*2 و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده گشت. نتایج نشان میدهد که مقادیر انگیزش خودمختاری برای گروه TGFU نسبت به گروه سنتی بیشتر است. علاوهبراین، امتیازات سرویس استاندارد والیبال برای گروه TGFU و سنتی در مرحلة پسآزمون نسبت به پیشآزمون افزایش را نشان میدهد؛ اما این افزایش در گروه TGFU بیشتر میباشد. بهطورکلی، نتایج پژوهش مدل TGFU را بهعنوان مدلی بهتر درمقایسه با مدل تکنیکی بر پایه مهارت برای آموزش و مربیگری پیشنهاد میکند.
خلاصه ماشینی:
"این احتمال وجود دارد که دانشآموزان با شرکت در بازیهایی که بر اجرای بازی تأکید دارد، علاقه و انگیزش بیشتری را تجربه نمایند (10،19)؛ لذا، بررسی کمی انگیزش در مدل آموزشی TGFU ضروری بهنظر میرسد؛ بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر مدل TGFU بر انگیزش خودمختاری و یادگیری مهارت سرویس والیبال در محیط مدرسه انجام شد.
مقایسۀ میانگین امتیاز سرویس والیبال این دو گروه (جدول شماره یک و شکل شمارۀ دو) نیز نشان داد که گروههای تمرینی با توجه به نوع مداخله طی جلسات آزمون پیشرفت متفاوتی داشتهاند؛ اما گروه تمرین بهروش TGFU درمقایسه با گروه تمرین بهروش سنتی در پسآزمون عملکرد بهتری را نشان میدهد (0.
شکل3ـ مقادیر انگیزش خودمختاری در مراحل مختلف پژوهش توسط دو گروه تمرین بهروش TGFU و روش سنتی بحث و نتیجهگیری هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش براساس مدل TGFU بر انگیزش خودمختاری و یادگیری سرویس والیبال در پسران دانشآموزان نوجوان بود.
یافتههای پژوهشی که از مدل TGFU استفاده کردهاند، حاکی از آن هستند که بازیکنان قادر به تصمیمگیری صحیح در بازی بوده اند و دانش رویهای و اخباری آنها افزایش یافته است؛ اما درمقابل، بازیکنان دچار نقص اجرای مهارت در شرایط بازی میباشند (16)؛ لذا، با استفاده از ترکیب TGFU با مدل "دستورالعمل مستقیم یا تمرین فنی مهارت 1 " (SDT) (شامل: فعالیت مقدماتی و مرحلۀ تمرین مهارت که بر توسعه و بهبود تکنیک و جنبههایی از تکنیک تمرکز دارد و با انجام یک بازی تداوم مییابد) (25،26) میتوان این ضعف را برطرف ساخت."