چکیده:
هدف این پژوهش طراحی مدل، کشف و رتبهبندی ابعاد و مولفههای کلان برآورد اطلاعات راهبردی فرهنگی در سطح فرهنگ اجتماعی و احصاء شاخصهای هریک از مولفههای آن است. در این زمینه، پس از مرور ادبیات موضوع، شامل: چیستی فرهنگ اجتماعی، مدیریت راهبردی و برآورد اطلاعات فرهنگی در سطح ملی، مولفههای هر یک از ابعاد و شاخصهای هر مولفه شناسایی شد.
با هدف برازش مدل اندازه گیری، ساختاری و کلی، پرسشنامهای طراحی و به جامعه آماری سپرده شد. دادههای حاصل توسط نرمافزار پی ال اس[1] تحلیل گردید. جامعه آماری مطالعه متشکل از: مدیران ارشد استادان دانشگاه و مسئولان عرصه فرهنگی شاغل در شورای انقلاب فرهنگی، وزارت ارشاد اسلامی، صدا و سیما و مدرسین دانشگاههای مختلف کشور همچنین فرماندهان واحدهای فرهنگی نیروهای مسلح بود که 102 نفر به صورت تمامشمار و هدفمند در تحقیق مشارکت داشتهاند. یافتهها نشان میدهد «فرهنگ اجتماعی» بهعنوان یکی از ابعاد کلان برآورد اطلاعات فرهنگی در سطح ملی برازش گردیده و مولفهها و شاخصهای منظورشده با ضریب بار عاملی مناسب دارای روایی و پایایی مطلوب در سازه فرهنگ اجتماعی ارائهشده است.
خلاصه ماشینی:
"اسلامی - اعتقاد به همیاری و همکاری - عدم مشارکت در ناصواب - اعتقــاد بــه نقــش جامعــه ســالم و - اعتقاد به پایبندی به عهد شاخص های ارزشی نشاط اجتماعی در تعالی بشر - تقید به ادای امانت - عضویت در مجامع ارزشی - امیدواری فردی واجتماعی شاخص های ارزشی - فعالیـــت در همکـــاریهـــای - شادی جامعه در گرو حـل مـسایل - انسجام و همبستگی اجتماعی اجتماعی مهم و اساسی زندگی است - دانایی و آگاهی عمومی - عدم همکاری در اهداف باطل شاخص های ارزشی - تح ل پذیری - بــیتفــاوت نبــودن نــسبت بــه - تقویت وحدت و انسجام اجتماعی؛ - احساس وفاداری سرنوشت خـود و مـسئولیت در - احساس امنیت و ارزشمند دانستن - فضایل اخلاقی در جامعه کنش های اجتماعی، اقتصادی و زندگی اصل نفی غدر و تجاوز سیاسی - توجه و دقت در شادسـازی فـضای - اصـل «مـساوات» و ممنوعیـت شاخص های رفتاری شهری و عرصه های عمومی، استثمار - مشارکت در فعالیت های ملـی و - تقویــت بحــث شــادی آگاهانــه در شاخص های رفتاری محلی جامعه - اعتمـــــادآفرینی از طریـــــق - شــــــرکت در انتخابــــــات و شاخص های رفتاری اطلاعرسانی دقیق راهپیماییها - حضور پر نشاط و مناسب نهادهـا و - توسـعه و گــسترش پیونــدها و - مشارکت در نهادهای اجتماعی اماکن مذهبی، فرهنگی و ورزشی شبکه های اجتماعی - ایجــاد شــبکه هــای اجتمــاعی - هنجارمندی در روابط اجتماعی - احتـرام بــه والــدین و بزرگــان کارآمد و کمـک بـه وحـدت و - حسن معاشرت بین افراد خانواده خانواده انــسجام، روحیــه و دلبــستگی - انجام وظایف همراه با نشاط - وجود اعتماد و احساس امنیـت ملی و..."