چکیده:
مطالعه حاضر با هدف بررسی و تحلیل میزان توجه به آموزههای انقلاب اسلامی در محتوای کتب درسی دوره ابتدایی صورت گرفت. روش مطالعه، توصیفی و از نوع تحلیل محتوا و جامعه آماری شامل تمام کتب پایه اول تا ششم دوره ابتدایی بود که برای نمونه، کتابهای فارسی بخوانیم، هدیههای آسمان و مطالعات اجتماعی پایههای اول تا ششم به صورت هدفمند انتخاب شدند. سپس براساس نظرات شهید مطهری چهار مقوله عدالت اجتماعی، استقلال، آزادی و معنویت اسلامی به عنوان ارزشهای بنیادین انقلاب اسلامی شناسایی و چکلیست محققساختهای با نه زیرمقوله و پنجاه مفهوم کلی طراحی شد. نتایج تحلیل محتوا نشان داد صرفا در کتب فارسی پایه اول، هدیههای آسمان پایه پنجم و مطالعات اجتماعی پایه چهارم مقولههای شناساییشده مورد توجه قرار گرفته است. به علاوه، از 170 مفهوم شناساییشده در این زمینه، بیشترین مفاهیم مربوط به مقوله معنویت اسلامی (95 مفهوم) و سپس مقوله استقلال (66 مفهوم) بود. در حالی که مفاهیم مرتبط با مقوله آزادی (4 مفهوم) و عدالت اجتماعی (5 مفهوم) اندک بود. با عنایت به یافتههای حاصل، توجه به آموزههای انقلاب اسلامی در سازماندهی محتوای کتب درسی دوره ابتدایی به طراحان و مولفان این کتب توصیه میشود.
خلاصه ماشینی:
"لذا، سؤال پژوهش این است : مقولـه هـای مـرتبط بـرای حفظ و پاسداشت موضوع انقلاب اسلامی ایران از منظر شهید مطهری در برنامه هـای درسـی دوره ابتدایی کداماند و کتب درسی تا چه میزان توانسته اند پاسخگوی آشنایی مخاطبان ایـن دوره بـرای آشنایی با مفاهیم ارزشی انقلاب اسلامی باشند؟ 1- Marsh 2- Paivarnta & Munkvold 3- Dogbey اهداف پژوهش - بررسی مقوله ها و مفاهیم مرتبط با آموزه های انقلاب اسلامی در کتب درسی دوره ابتدایی، از دیدگاه شهید مطهری؛ - وضعیت محتـوای کتـب درسـی دوره ابتـدایی در زمینـۀ پـرداختن بـه آمـوزه هـای انقـلاب اسلامی؛ - مقایسه آموزه های انقلاب در محتوای کتب درسی دوره ابتدایی.
جدول ٥- نتایج آزمون خی دو به منظور مقایسه مقولات چهارگانه در کتب درسی ابتدایی مقوله فراوانی درصد مقدار خی دو df P عدالت اجتماعی 5 2/9 استقلال 66 38/8 آزادی 4 2/4 145/81 3 ***0/000 معنویت اسلامی 95 55/9 کل مقولات 170 0/100 جمع بندی و نتیجه گیری با عنایت به اینکه گنجاندن مفاهیم مرتبط بـا ارزشهـای انقـلاب اسـلامی در محتـوای کتـب درسی، مقدمه ای برای تبدیل ارزشها و آرمانهای واقعی انقلاب به روح کلی حاکم بر برنامه های درسی است ، مطالعه حاضر با هدف بررسی و میزان توجه به مفاهیم مـرتبط بـا ارزشهـای انقـلاب اسلامی در کتب درسی دوره ابتدایی مبتنی بر دیدگاه شهید مطهری صورت گرفت ."