چکیده:
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی برنامه مداخلهای مبتنی بر بازیهای عصب نمایشی بر دلبستگی مادران باردار- جنین بود. به منظور اجرای برنامه مداخلهای، مادران داوطلب 20 تا 35 ساله نخستزا که به لحاظ سطح تحصیلی دیپلم به بالا بودند و مطابق مقیاس گلدبرگ دارای سلامت عمومی بودند، از ابتدای ماه چهارم بارداری به صورت پانزده روز یکبار به مدت یک ساعت مورد آموزش قرار گرفتند. به منظور بررسی وضعیت دلبستگی، مقیاس دلبستگی پیش از تولد ماهانه توسط مادران پر میشد. روش مورد استفاده این پژوهش، روش نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. گروه گواه با در نظرگیری ملاکهای ورود و شمول از میان مادران مراجعه کننده به بیمارستان نیکان انتخاب شدند. یافتهها در سطح آمار توصیفی نشان دهنده اثرگذاری برنامه آموزشی مورد پژوهش بود ولی در سطح آمار استنباطی و با استفاده از آزمون t، میانگین دو گروه تنها به لحاظ شدت در ماه هفتم و در سطح 05/ 0 تفاوت معناداری داشت. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهند که اجرای برنامه آموزشی مبتنی بر بازیهای عصب نمایشی توان تاثیرگذاری بر سطح دلبستگی پیش از تولد را دارد بنابراین میتوان از این برنامه در جهت ارتقای سطح دلبستگی مادران استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهند که اجرای برنامۀ آموزشی مبتنی بر بازیهای عصب نمایشی توان تاثیرگذاری بر سطح دلبستگی پیش از تولد را دارد بنابراین میتوان از این برنامه در جهت ارتقای سطح دلبستگی مادران استفاده کرد.
همچنین رفتار، احساسات ، میزان حساسیت به نشانه های کودک و میزان اشتغال ذهنی مادر با کودکش پس از تولد را می توان از دلبستگی پیش از تولد پیش بینی کرد هرچند که شخصیت و سبک دلبستگی خود مادر و بازنماییهای ذهنی او از تجارب اولیه ی خودش نیز بر این امر اثر گذار است (برندن ٧ و همکاران ، ٢٠٠٩).
Deutch , Bibring & Benedeck / / بنابراین نوعی ارتباط پیش از تولد بین مادر و جنین ایجاد شده است که باعث سوگ و تجربه فقدان در مادر میگردد (الهوسن ١، ٢٠٠٨؛ برندن و همکاران ، ٢٠٠٩).
Greenspan & Wieder / / بازی های عصب نمایشی تاثیر عمیقی بر رشد مغز و تعادل شیمیایی بدن دارند.
با توجه به اهمیت و تاثیر مثبت بازی در تعامل والد- نوزاد (اسکوری، ٢٠٠١) و نیز تاثیر عصب شناختی بازیهای عصب نمایشی، هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر استفاده از این بازیها بر شکل دهی رابطه ای ایمن از دوران پیش از تولد است .
Appleton, Margaret, Oates & Kelly / روش پژوهش روش این پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل است .
Walsh, Hepper, Bagge, Wadephul & Jomeen 2.
Sidor, Kunz, Eickhorst & Cierpka / / دلبستگی بین آنها در ماه ها و سال های آتی باشد.