چکیده:
بهمنظور کنترل هزینهها در یک شبکۀ حمل و نقل زمینی که میزان کالای انتقالی بین شهرها از میزان ظرفیت یک کامیون کمتر است، باید علاوهبر تعیین محل صحیح هابها، بار چند شهر با یکدیگر تجمیع شود و پس از تعیین مسیر حرکت کالاها، به هاب مناسب اختصاص یابد. در این مقاله، حالت خاصی از مسئلۀ مکانیابی ـ مسیریابی هاب زمینی مطرح میشود که مناسب با وضعیت ایران است؛ بهطوریکه شهرها در محدودۀ نامتراکم و وسیع واقع شدهاند. یک مدل برنامهریزی ریاضی عدد صحیح مختلط بهمنظور نگاشت مسئله ارائه شده است. با توجه به پیچیدگی محاسباتی حل بهینۀ مدل، روش حل دو مرحلهای، تلفیقی از الگوریتمهای ژنتیک و شبیهسازی تبرید طراحی شده است. نتایج مقایسات عددی روش حل پیشنهاد شده با یک روش بهینهیاب، نشان از دقت و سرعت روش حل ارائه شده دارد. در نهایت یک مورد واقعی از ایران با 31 مرکز استان حل شده تا عملکرد مناسب روش حل پیشنهاد شده در این پژوهش نشان داده شود.
In order to manage the expenditures in a road transportation network in which the transport demands between cities are less than a truckload capacity, one needs to determine the location of hubs at first, and then collect the cargo from the cities in some routes which are assigned to the appropriate hubs. In this paper, a special case of hub location-routing issue was considered that is suitable for the particular conditions of Iran as cities are located in the sparse and distant places. A mixed integer mathematical programming model was proposed. As the model is NP-hard in nature, a two-phase hybrid method including genetic algorithms and simulated annealing was designed to solve the model. The results of the comparison between the model and the outputs demonstrated the accuracy and speed of the proposed solution method. Finally, a real case including all 31 capital cities of Iran provinces was solved to illustrate the appropriate performance of the solution method.