چکیده:
نظام های مختلفی برای رتبه بندی دانشگاه ها در سطوح ملّی و بین المللی وجود دارد که دانشگاه ها را با شاخص های متفاوت، ارزیابی نموده و نقاط ضعف و قوت آنها را در مقایسه با دیگر دانشگاه ها نشان می دهند. شناخت نظام های رتبه بندی و همچنین موقعیت دانشگاه های مختلف در این رتبه بندی ها امکان هدف گذاری و برنامه ریزی در این حوزه را فراهم می کند. این پژوهش به دنبال بررسی شباهت ها و تفاوت های نظام های رتبه بندی و نیز موقعیت دانشگاه ها در نظام های مختلف است. به این منظور، رتبه صد دانشگاه برتر رتبه بندی QS عنوان اصلی ترین نظام رتبه بندی) در رتبه بندی های تایمز، شانگهای، وب سنجی، لایدن و سایماگو تعیین و از آزمون همبستگی پیرسون برای ارزیابی ارتباط نتایج رتبه بندی های مختلف استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داده که شباهت های معناداری بین نتایج نظام های مختلف رتبه بندی وجود دارد. بیشترین همبستگی مربوط به رتبه بندی های شانگهای و وب سنجی بوده است. همچنین رتبه بندی شانگهای با نظام های تایمز ، سایماگو و لایدن همبستگی نسبتا بالایی دارد.
There is a variety of national and international ranking system to assess universities around the world. This research aims to examine similarities and differences between World University Rankings systems and the position of universities in different ranking systems. To examine this issue، top 100 universities of the QS ranking (as one of the famous ranking systems) is extracted and then position of each university in other rankings was investigated. Finally، the Pearson correlation was used to examine relationships. The findings show that there are similarities between the various rankings. The highest relations have been created for result of ARWU (Shanghai) and Webometrics for selected Universities (Rho=0.797). On the other hand، a good relationship has established between ARWU and Times (THE) (Rho=0.723)، Scimago (Rho=0.647)، Leiden (Rho=0.644).